عنوان
|
مواجهه اجتماعی با قاعدگی: مردمنگاری فمینیستی تجربه قاعدگی میان کاربران زن اینستاگرام |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
رعنا محمدتقی نژاد اصفهانی - مجید موحد مجد - حلیمه عنایت - علی یار احمدی |
مشخصات نشریه
|
جامعهشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 35 شماره 4 پیاپی 96 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1403 |
محدوده صفحات
|
32-1 |
کلید واژه
|
تجربه زنان قاعدگی قاعدگی زنان تجربه زیسته مردم نگاری برساخت اجتماعی کاربران زن اینستاگرام خوانش انتقادی مواجهه اجتماعی تجربه زیسته زنان تابوی زنانگی مردمنگاری فمینیستی تجربه قاعدگی تابوی قاعدگی
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش، خوانش انتقادی تجربیات زنان در ارتباط با قاعدگی و چگونگی مواجهۀ آنان با این مسئله است. با استفاده از روششناسی مردمنگاری فمینیستی و چارچوب مفهومی فوکو و کریستوا این پرسشها را پاسخ میدهیم که چگونه تابوی قاعدگی بهعنوان یکی از سازوکارهای کنترل بدن زنان در ساختار قدرت و متن زندگی روزمره عمل میکند و چه ابزار و راهکارهایی برای افزایش آگاهی و پذیرش این فرایند طبیعی در بدن زنان در جامعه وجود دارد. میدان مطالعه شبکۀ اجتماعی اینستاگرام ایرانی است و بدین منظور با 30 زن مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شده است. روششناسی این پژوهش، مردمنگاری فمینیستی است و با استفاده از روش تحلیل داده نظریۀ مبنایی چارمز، مقولۀ مرکزی «قاعدگی بهمثابه برساخت اجتماعی» و 8 مقولۀ اصلی به دست آمد؛ ازجمله: قاعدگی بهمثابه زنشدن، کشف قاعدگی، زیست اجتماعی زنانه با قاعدگی، دیجیتالیزهشدن فهم قاعدگی، قاعدگی بهمثابه تابوی اجتماعی، قاعدگی بهمثابه شرم اجتماعی، حذف-حمایت قانونی و مواجهۀ مردانه با قاعدگی زنان. بر طبق یافتههای بهدستآمده، قاعدگی تنها امری بیولوژیکی نیست و بهمثابه امری اجتماعی و فرهنگی یکی از منابع جامعهپذیری زنان است که بخشی از نگاه آنان به زنانگی را شکل میدهد. تابو و شرمی که حول قاعدگی را فراگرفته است بهدست زنان و با به اشتراک گذاشتن تجربیات زیستۀ آنان شکسته میشود و با تغییر نگرشها و دورههای زمانی قاعدگی هر بار از نو بهدستِ زنی ساخته میشود.
|