عنوان | تحقق آموزش و پرورش حساس به جنسيت در برنامه ريزي آموزشي دوره ي آموزش عمومي |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت - وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی شماره 87 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کلیشههای جنسیتی رویکرد جنسیتی برنامهریزی جنسیتی |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش |
چکیده |
در اين نوشتار ابتدا به شناسايي ويژگي هاي نظام هاي آموزشي ناظر به جنسيت پرداخته شده و سپس با استفاده از پژوهش هاي انجام شده بخشي از فرآيند برنامه ريزي آموزشي در دوره هاي آموزش عمومي با رويکرد جنسيتي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج پژوهش ها در اين بررسي نشان مي دهد که نه تنها در فرآيند برنامه ريزي آموزشي، اهداف، اولويت ها، موارد مشخصي در زمينه دستيابي به برابري فرصت و رفع نابرابري معطوف به جنسيت وجود ندارد، بلکه در برخي موارد کليشه هاي جنسيتي نيز موجب ناتواني فرآيند برنامه ريزي آموزشي در شناسايي فاصله هاي جنسيتي در بهره مندي از آموزش شده است.\r\nاز نظر نويسنده هنوز هم فاصله هاي جنسيتي در امر آموزش زنان را در دسترسي به آموزش ايده آل خويش رنج مي هد و در روند توسعه کشور ها بايد به اين مهم توجه جدي نمود.\r\nوي با زبان آمار و ارقام وضعيت آموزش را در خصوص پسران و دختران در ايران مورد مطالعه قرار مي دهد. |
کد مقاله | 5056 |
تعداد بازدید | 968 |
|