عنوان | نقش جنسیت در مدل ادراک دانشجویان معماری با تکیه بر ماهیت جایگاه زنان در معماری معاصر ایران |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات هنر اسلامی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 698-673 |
کلید واژه | جنسیت تفکیک جنسیتی جایگاه زنان ادراکات دانشجویان معماری تصورات تمایزات جنسیتی معماری ایرانی معماری معاصر طراحی معماری دانشجویان معماری تفاوت جنسیتی ادراک آموزش تفکر معماری تجربه بدنمند آموزش معماری |
چکیده |
یکی از دغدغههای مهمی که معماران برای آن تلاش میکنند مسئلۀ آموزش معماری به دانشجویان تازهکار است، تا جاییکه هر روز روشی نوین را برای ارتقا و بهبود شیوۀ آموزشی مدارس معماری پیشنهاد میدهند؛ اما تاکنون روشی که بتواند تفکر طراحی را بر پایۀ تفکیک جنسیتی ادراک با واسطۀ ذهنیت و عینیت آموزش دهد در دنیا بررسی نشده است و نگارندگان تلاش میکنند این تفاوتها را در طراحی پارامترهای تعیینشدۀ فرم و فضا بیابند و نشان دهند که در دو مرحلۀ تصور و تجربۀ برخورد دانشجویان هنگام طراحیکردن چگونه است. این مطالعه با جمعآوری اطلاعات و پیشینۀ مکتوب و مصاحبۀ عمیق و آزمایشی نیمهتجربی را از 180 نفر دانشجویان با حجم نمونه 122 نفر به عمل آورد و با فن pre- test- post تلاش میکند تا به سؤال تحقیق پاسخ دهد؛ و پارامترهای تأثیرگذار بر روند شکلگیری دیسیپلین تفکر از مسیر ذهنیت و عینیت با رویکرد تفکیک جنسیتی تمایز ادراک را با هدف شناخت الگوی رفتاری دانشجویان موردبررسی قرار دهد. نتایج نشان میدهد دانشجویان در هنگام طراحی باواسطۀ تصور بهصورت اتفاقی و تجزیه و ترکیب با موضوع برخورد میکنند اما بعد از تجربۀ بدنمند بهصورت درک خودآگاه و تجزیهوتحلیل به مسئلههای طراحی پاسخ خواهند داد. اهداف پژوهش: تبیین پارامترهایی مؤثر بر الگو و معیاری منسجم از تجربۀ کارگاه طراحی معماری را در راستای عینیت و ذهنیت. شناسایی تمایز جنسیتی ادراک دانشجویان و به حداقل رساندن آن هنگام مواجهه با موضوع طراحی. سؤالات پژوهش: تفاوت جنسیتی ادراک دانشجویان هنگام تفکر طراحی با واسطۀ تجربۀ بدنمند و تصور بر مبنای کدام کیفیات طراحی فرم و فضا چگونه میباشد؟ تفاوت جنسیتی ادراک دانشجویان چگونه منجر به رفتار تفکر طراحی آنها میشود؟ |
کد مقاله | 50740 |
تعداد بازدید | 14 |
|