عنوان | تبیین جایگاه جنسیت در تربیت از منظر هستیشناسی پست مدرنیستی و نقد آن از دیدگاه اسلامی |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان پیاپی 103 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 179-147 |
کلید واژه | جنسیت نقشهای جنسیتی اسلام تعلیم و تربیت دیدگاه اسلام تفاوتهای تکوینی زن و مرد پست مدرنیسم هستیشناسی اسلامی تفاوت جنسیتی تربیت جنسیتی هستیشناسی جنسیت جنسیت در تربیت |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر تبیین جایگاه جنسیت در تعلیم و تربیت پستمدرن با ابتنای بر مبنای هستیشناسی و نقد آن از منظر هستیشناسی اسلامی است. این پژوهش با روش تبیینی – تحلیلی و انتقادی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که نگرش پستمدرنیستی منجر به انکار جنسیت، تفاوتهای تکوینی جنسیتی و نقشهای جنسیتی میشود. مخالفت پستمدرنیسم با تفاوتهای دوگانهی جنسیتی به تکثر جنسیتی به معنی بیشماری هویت جنسیتی، میرسد، اما در مقام ارائهی مبانی و تعلیم و تربیت جنسیتی نوعی همسانی را بر میگزیند. در حالی که دیدگاه اسلام مبنی بر پذیرش واقعیت جنسیت و تفاوتهای تکوینی جنسیت است. اسلام در حیطه هستی شناختی، قطعیت تشابه زنان و مردان را در ابعادی، مشخص میکند و در عین حال عدالت جنسیتی در اسلام توجه به تفاوتها در سه حیطهی استعدادها، احکام و نقشهای زن و مرد را مورد تأکید قرار میدهد. از منظر اسلامی، تعلیم و تربیت پستمدرنیسم با در نظر نگرفتن تفاوتهای جنسیتی، علاوه بر ایجاد خلل در شکلگیری هویت یکپارچه انسانی از منظر فردی، خانوادگی و اجتماعی، زمینه بروز مشکلات اخلاقی را هم فراهم میکند. |
کد مقاله | 50721 |
تعداد بازدید | 34 |
|