ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی نقش‌های جنسیتی در برندینگ فرهنگی با تأکید بر نقش زنان از منظر روان‌شناسی فرهنگی
تعداد صفحات 15
نویسنده قاسم زارعی - نیکسا جباری کردلو
مشخصات نشریه  روان‌شناسی فرهنگی زن سال 16 پیاپی 62
تاریخ انتشار زمستان - 1403
محدوده صفحات 89-75
کلید واژه نقش زنان  نقش‌های جنسیتی  کلیشه‌های جنسیتی  بازنمایی  روان‌شناسی فرهنگی  برندینگ فرهنگی  
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی بازنمایی نقش‌های جنسیتی در برندینگ فرهنگی با تاکید بر نقش زنان از منظر روان­شناسی فرهنگی بود. جامعه پژوهش کلیه مطالعات و متون مرتبط با ابعاد نقش‌های جنسیتی در برندینگ فرهنگی بود. نمونه پژوهش متون مرتبط با نقش ­های جنسیتی و مطالعات زنان از منظر روان­شناسی فرهنگی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی_تحلیلی بود. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه­ ای به صورت فیش­ برداری از منابع مکتوب و مطالعات مرتبط با روان­شناسی درحوزه زنان و مطالعات فرهنگی استفاده شد. داده­ ها به صورت تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که برندها باید از استفاده کلیشه‌های جنسیتی سنتی که زنان را به‌عنوان موجودات منفعل یا صرفاً نماد جذابیت به نمایش می‌گذارند، اجتناب کنند و به‌جای آن، تصویر زنان را به‌عنوان افرادی توانمند و مستقل با ویژگی‌های انسانی و فرهنگی بازنمایی نمایند. این بازنمایی به افزایش اعتبار برند و تقویت ارتباط با مصرف‌کنندگان کمک می‌کند. بر اساس آموزه‌های فرهنگی و دینی، به‌ویژه در جوامع اسلامی، زنان نه‌تنها در خانواده بلکه در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز نقش مهمی دارند. بنابراین، برندسازی فرهنگی باید حساسیت‌های فرهنگی و دینی را در نظر گرفته و در بازنمایی زنان، به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان توجه ویژه‌ای داشته باشد. برندهایی که به ارزش‌های انسانی و شمولیت و نقش جنسیتی توجه می‌کنند، می‌توانند جایگاه اجتماعی زنان را تقویت کرده و از ترویج کلیشه‌های منفی جلوگیری نمایند. این پژوهش به‌ ویژه بر لزوم طراحی استراتژی‌های بازاریابی همسو با ارزش‌های فرهنگی و دینی تأکید دارد چون به ایجاد هویت‌های اجتماعی مثبت و پایدار کمک می­ کند.

کد مقاله 50652
تعداد بازدید 48

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397