| عنوان | واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دختران دانشآموز |
| تعداد صفحات | 13 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی زن سال 16 پیاپی 62 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 73-61 |
| کلید واژه | دانشآموزان دختر آموزش دختران ازدواج در سن پایین ازدواج زود هنگام ازدواج دختر ازدواج زودهنگام زنان سن ازدواج دختران چالشهای تحصیلی |
| چکیده |
هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دختران دانش آموز بود. جامعه پژوهش تمامی متون چالش های تحصیلی ازدواج زود هنگام دختران دانش آموز بود. نمونه پژوهش با درنظرگرفتن میزان ارتباط با متون چالشهای تحصیلی و ازدواج زودهنگام غربال و تعداد 30 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. روش پژوهش سنتز پژوهشی و با بهرهمندی از گامهای هفتگانه سندلوسکی و باروس (2007) بود. جهت گردآوری دادهها، از مقالات مرتبط با حوزه ازدواج زودهنگام و چالشهای تحصیلی در داخل کشور استفاده شد که در فاصله سالهای 1389 تا 1402 با استفاده از روش کیفی انجام شده بود و در مجلات علمی پژوهشی معتبر داخلی منتشر شده بودند. داده ها با استفاده از تحلیل تماتیک و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت نتایج این تحلیل4 مولفه اصلی و 7 مولفه فرعی بود. مولفههای اصلی تضعیف سرمایه فرهنگی، پیامدهای تقلیل استقلال شخصی و شغلی و ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش بود. همچنین در پی تحلیلها مهمترین علل زمینهساز ازدواج زودهنگام نیز شناسایی شد که متشکل از یک بعد اصلی تحت عنوان شرایط علّی و زمینهساز ازدواج زودهنگام و چهار بعد فرعی شامل عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. بدین ترتیب آگاهسازی والدین در زمینه اثرات سوء ازدواج زودهنگام دختران موثر بود و از آنجایی که بخشی از این فرایند مرتبط با آموزش و ارتقای فرهنگی خانواده هاست اهمیت تحصیلات به عنوان ابزاری برای افزایش سن ازدواج، غیر قابل انکار است. لذا از سیاستگذاران آموزشی و تربیتی انتظار میرود در ابعاد مختلف به خصوص بعد فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند. |
| کد مقاله | 50651 |
| تعداد بازدید | 42 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...