عنوان | ارائه مدل علی هویت تحصیلی موفق بر اساس جو عاطفی خانواده: نقش ذهن آگاهی به مثابه یک متغیر میانجی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) سال 21 شماره 3 پیاپی 64 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 178-161 |
کلید واژه | قم (شهرستان) جو عاطفی خانواده ذهن آگاهی دانشآموزان دبیرستانی جو خانواده هویت تحصیلی جو عاطفی ارائه مدل تدوین مدل علی دانشآموزان متوسطه اول هویت تحصیلی موفق |
چکیده |
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در تأثیرگذاری جو عاطفی خانواده بر هویت تحصیلی موفق انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود که با شیوه مدلسازی ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدادند که از این میان 355 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای وارد نمونه پژوهش شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس جو عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)، مقیاس هویت تحصیلی موفق (واس و ایساکسون، 2008) و مقیاس چندوجهی ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2006) استفاده شده است. برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار AMOS22 استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که جو عاطفی خانواده بر هویت تحصیلی موفق تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/26 = β). جو عاطفی خانواده بر ذهنآگاهی تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/24 = β). ذهنآگاهی بر هویت تحصیلی موفق تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/16 = β). جو عاطفی خانواده با میانجیگری ذهنآگاهی (0/04) تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر هویت تحصیلی موفق دارد. بر اساس نتایج به دست آمده، آموزش خانوادهها در حمایت عاطفی از فرزندان و آموزش کارکنان تعلیم و تربیت در بهینه کردن ذهنآگاهی دانشآموزان در مسیر هویتیابی منجر به هویت تحصیلی موفق میشود. بنابراین آموزش این دو نهاد مهم، ضروری به نظر میرسد. |
کد مقاله | 50640 |
تعداد بازدید | 17 |
|