• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه مدل علی هویت تحصیلی موفق بر اساس جو عاطفی خانواده: نقش ذهن آگاهی به مثابه یک متغیر میانجی
تعداد صفحات 18
نویسنده مجید سلیمانی - عزت‌الله قدم پور - محمد عباسی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) سال 21 شماره 3 پیاپی 64
تاریخ انتشار زمستان - 1403
محدوده صفحات 178-161
کلید واژه قم (شهرستان)  جو عاطفی خانواده  ذهن آگاهی  دانش‌آموزان دبیرستانی  جو خانواده   هویت تحصیلی  جو عاطفی  ارائه مدل  تدوین مدل علی  دانش‌آموزان متوسطه اول  هویت تحصیلی موفق  
چکیده این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ذهن‌­آگاهی در تأثیرگذاری جو عاطفی خانواده بر هویت تحصیلی موفق انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود که با شیوه مد‌ل­‌سازی ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را همه دانش‌­آموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می­‌دادند که از این میان 355 دانش‌­آموز به روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای وارد نمونه پژوهش شدند. برای گرد­آوری داده‌­ها از مقیاس جو عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)، مقیاس هویت تحصیلی موفق (واس و ایساکسون، 2008) و مقیاس چندوجهی ذهن‌­آگاهی (بائر و همکاران، 2006) استفاده شده است. برای پاسخ به فرضیه‌­های پژوهش از مدل­‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم­‌افزار AMOS22 استفاده شده است. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که جو عاطفی خانواده بر هویت تحصیلی موفق تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/26 = β). جو عاطفی خانواده بر ذهن­‌آگاهی تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/24 = β). ذهن‌­آگاهی بر هویت تحصیلی موفق تأثیر مستقیم و مثبت معنادار دارد (0/16 = β). جو عاطفی خانواده با میانجیگری ذهن­‌آگاهی (0/04) تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر هویت تحصیلی موفق دارد. بر اساس نتایج به دست آمده، آموزش خانواده‌­ها در حمایت عاطفی از فرزندان و آموزش کارکنان تعلیم و تربیت در بهینه کردن ذهن‌­آگاهی دانش‌­آموزان در مسیر هویت­‌یابی منجر به هویت تحصیلی موفق می‌­شود. بنابراین آموزش این دو نهاد مهم، ضروری به نظر می‌­رسد.

کد مقاله 50640
تعداد بازدید 17

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397