عنوان | تدوین و اعتباریابی پرسشنامه حیا در دانشجویان دختر |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی و دین (مصوب حوزوی) سال 17 شماره 2 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 41-25 |
کلید واژه | حیاء دانشجویان دختر روایی پرسشنامه پایایی اعتباریابی طراحی پرسشنامه اعتباریابی پرسشنامه دانشگاه بیرجند دانشجویان کارشناسی پرسشنامه حیا |
چکیده |
هدف از مطالعه حاضر تدوین و اعتباریابی پرسشنامه «حیا» در دانشجویان دختر بوده است. روش این پژوهش آمیخته از نوع «اکتشافی متوالی» و الگوی «تدوین ابزار» است. اعتباریابی مقیاس «حیا» در بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند در دامنه سنی 18-23 ساله که در سال تحصیلی 1399- 1400مشغول به تحصیل بودند، انجام شد و از بین این افراد تعداد 200 تن به روش نمونهگیری «تصادفی خوشهای چندمرحلهای» انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه 38 گویه با مؤلفههای حیا به دست آمد که در نهایت، چهار مؤلفه 124/50 درصد از واریانس کل پرسشنامه حیا را تبیین کرد. همچنین ضریب پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، برابر با 948/0 به دست آمد که بیانگر آن است که پرسشنامه «حیا» دارای همسانی درونی بالایی است. در مجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و پایایی این پرسشنامه بهمثابه ابزاری برای سنجش باورهای مربوط به حیا فراهم کرد و میتوانــد ابــزاری معتبر و روا قابل استفاده کلیه افراد جامعه اسلامی قرار گیرد. |
کد مقاله | 50511 |
تعداد بازدید | 13 |
|