• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های خودتعیین‌گری و درمان عاطفه هراسی بر فراهیجان و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی
تعداد صفحات 18
نویسنده فاطمه دافعیان - زهرا یوسفی
مشخصات نشریه  روان‌شناسی بالینی و شخصیت (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 43
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1403
محدوده صفحات 312-295
کلید واژه دختران نوجوان  دختران اصفهان  سوء استفاده جنسی از کودکان  اصفهان  سوء استفاده جنسی  توانایی خودتعیین‌گری  فراهیجان  خودتعیین‌گری  آموزش خودتعیین‌گری  فراهیجان مثبت  فراهیجان منفی  استحکام روانی  درمان عاطفه هراسی  
چکیده مقدمه: سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان یکی از نگرانی‌­های مهم بهداشت عمومی است که طیف وسیعی از پیامدهای نامطلوب اجتماعی - فرهنگی - خانوادگی را به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت­‌های خودتعیین­‌گری و درمان عاطفه‌هراسی بر فراهیجان و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی بود.
روش­: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون همراه با گروه گواه با مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمام دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی شهر اصفهان در سال 1402 بودند. تعداد 45 نفر از آنان با روش نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شده و سپس با جایگزینی تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. ابزار­های گردآوری داده‌­ها، پرسشنامه­‌ی فراهیجان میتمنسگرابر (2009م) و پرسش‌نامة استحکام روانی کلاف و همکاران (2002م) بود. گروه آزمایش نخست تحت آموزش ده جلسه ­ای مهارت­های خودتعیین‌­گری پروتکل فیلد و هافمن (1994م) و گروه آزمایش دوم تحت آموزش هشت جلسه‌­ای درمان عاطفه هراسی پروتکل مک کالو (2003م) قرار گرفتند. گروه گواه نیز در لیست انتظار قرار گرفتند. داده‌­ها با استفاده از SPSS-23 و روش آماری تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته‌­ها نشان داد، میانگین سنی در گروه آموزش مهارت خود تعیین گری، عاطفه هراسی و گروه گواه، به ترتیب 2/15، 5/16 و 7/15 بود که اعضای هر سه گروه با هم قابل قیاس و همگن بودند. همچنین یافته­‌ها نشان داد، هر دو مداخله آموزش مهارت­‌های خودتعیین­‌گری و درمان عاطفه‌­هراسی در افزایش فراهیجان مثبت و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربة سوءاستفاده جنسی در مرحله پس‌­آزمون و پیگیری مؤثر بوده‌­اند (05/0 > p)؛ اما فقط درمان عاطفه‌هراسی در بهبود فرا هیجان منفی مؤثر است. بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری در اثربخشی درمان بر فراهیجان و استحکام روانی افراد وجود داشت و درمان عاطفه‌­هراسی نسبت به آموزش مهارت­های خودتعیین­‌گری اثربخش‌­تر بوده است.
بحث و نتیجه­‌گیری: با توجه به یافته‌­ها می‌­توان نتیجه گرفت؛ این دو روش درمانی (درمان عاطفه­ هراسی و آموزش مهارت خودتعیین­‌گری) در بهبود مؤلفه‌های روان‌شناختی دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی مؤثر محسوب می‌­شوند و درمان عاطفه‌­هراسی در بهبود مؤلفه‌های روان‌شناختی فراهیجان و استحکام روانی این افراد مؤثرتر است؛ لذا از این درمان­ ها می­‌توان به عنوان مکمل جهت کاهش مشکلات روان‌شناختی دختران با تجربه سوء استفاده جنسی به‌­کار گرفته شوند.

کد مقاله 50492
تعداد بازدید 8

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397