عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و درمان عاطفه هراسی بر فراهیجان و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی بالینی و شخصیت (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 312-295 |
کلید واژه | دختران نوجوان دختران اصفهان سوء استفاده جنسی از کودکان اصفهان سوء استفاده جنسی توانایی خودتعیینگری فراهیجان خودتعیینگری آموزش خودتعیینگری فراهیجان مثبت فراهیجان منفی استحکام روانی درمان عاطفه هراسی |
چکیده |
مقدمه: سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان یکی از نگرانیهای مهم بهداشت عمومی است که طیف وسیعی از پیامدهای نامطلوب اجتماعی - فرهنگی - خانوادگی را به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و درمان عاطفههراسی بر فراهیجان و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی بود. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه گواه با مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمام دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی شهر اصفهان در سال 1402 بودند. تعداد 45 نفر از آنان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و سپس با جایگزینی تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامهی فراهیجان میتمنسگرابر (2009م) و پرسشنامة استحکام روانی کلاف و همکاران (2002م) بود. گروه آزمایش نخست تحت آموزش ده جلسه ای مهارتهای خودتعیینگری پروتکل فیلد و هافمن (1994م) و گروه آزمایش دوم تحت آموزش هشت جلسهای درمان عاطفه هراسی پروتکل مک کالو (2003م) قرار گرفتند. گروه گواه نیز در لیست انتظار قرار گرفتند. دادهها با استفاده از SPSS-23 و روش آماری تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتهها نشان داد، میانگین سنی در گروه آموزش مهارت خود تعیین گری، عاطفه هراسی و گروه گواه، به ترتیب 2/15، 5/16 و 7/15 بود که اعضای هر سه گروه با هم قابل قیاس و همگن بودند. همچنین یافتهها نشان داد، هر دو مداخله آموزش مهارتهای خودتعیینگری و درمان عاطفههراسی در افزایش فراهیجان مثبت و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربة سوءاستفاده جنسی در مرحله پسآزمون و پیگیری مؤثر بودهاند (05/0 > p)؛ اما فقط درمان عاطفههراسی در بهبود فرا هیجان منفی مؤثر است. بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری در اثربخشی درمان بر فراهیجان و استحکام روانی افراد وجود داشت و درمان عاطفههراسی نسبت به آموزش مهارتهای خودتعیینگری اثربخشتر بوده است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت؛ این دو روش درمانی (درمان عاطفه هراسی و آموزش مهارت خودتعیینگری) در بهبود مؤلفههای روانشناختی دختران نوجوان با تجربه سوء استفاده جنسی مؤثر محسوب میشوند و درمان عاطفههراسی در بهبود مؤلفههای روانشناختی فراهیجان و استحکام روانی این افراد مؤثرتر است؛ لذا از این درمان ها میتوان به عنوان مکمل جهت کاهش مشکلات روانشناختی دختران با تجربه سوء استفاده جنسی بهکار گرفته شوند. |
کد مقاله | 50492 |
تعداد بازدید | 8 |
|