عنوان | نقش میانجی سبکهای هویت در ارتباط میان شیوههای والدگری ادراک شده و تصورات قالبی جنسیتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) سال 14 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 112-99 |
کلید واژه | هویت سبک والدگری سبکهای هویت تصورات قالبی جنسیتی هویت سر درگم هویت اطلاعاتی هویت هنجاری والدگری سبکهای والدگری ادراک شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز سبک هویت اجتنابی سبک هویت سردرگم سبک هویت اطلاعاتی سبک هویت هنجاری تصورات قالبی |
چکیده |
مقدمه: با تغییر وضعیت جهان، بسیاری از دانشجویان با شرایط جدیدی در فرآیند هویتیابی و درک تفاوت های بین فردی درگیرند که بر جنبههای مختلف زندگی آنها تأثیرگذار است. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سبکهای هویت در ارتباط میان شیوه های والدگری ادراک شده و تصورات قالبی جنسیتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش: طرح مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال 1402 بود که 206 نفر از آنها با روش نمونهگیری دردسترس و با مدل کلاین تعیین حجم گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامههای اقتدار والدینی بوری (1991)، پرسشنامه استفاده از تصورات قالبی جنسیتی رسول زاده اقدم و همکاران (1395) و پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (1992) جمع آوری شدند و با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین شیوه های والدگری ادراک شده و تصورات قالبی جنسیتی به صورت مستقیم به واسطۀ سبک های هویت رابطه وجود دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. سبک های والدگری ادراک شده با میانجیگری سبک هویت اطلاعاتی با تصورات قالبی جنسیتی رابطه داشت (01/0 > p). همچنین سبک های والدگری ادراک شده به واسطه میانجیگری سبک هویت سردرگم-اجتنابی با تصورات قالبی جنسیتی رابطه داشت (05/0 > p)؛ اما رابطه ای به شکل میانجی برای سبک هویت هنجاری دیده نشد (05/0 < p ). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نگاه نوینی برای درک پدیدآیی تصورات قالبی جنسیتی دانشجویان ارائه میدهد. مشاهده شد که سبک والدگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واسطه سبک های هویت در میزان استفاده از تصورات قالبی جنسیتی دانشجویان نقش مهمی دارد. |
کد مقاله | 50447 |
تعداد بازدید | 10 |
|