عنوان | شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر کارآفرینی زنان بر مبنای تحلیل کتابسنجی |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 2 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 143-104 |
کلید واژه | کلیشههای جنسیتی فرهنگ کارآفرینی عوامل مؤثر کارآفرینی زنان تفاوت فرهنگی خودکارآمدی نقش اجتماعی کارآفرینی اجتماعی فعالیت کارآفرینانه خودکارآمدی کارآفرینانه کتابسنجی مربیگری |
چکیده |
این مطالعه پژوهشی به بررسی مولفههای تاثیرگذار بر کارآفرینی زنان میپردازد. ابتدا از یک تحلیل آماری به روش کتابسنجی، مجموعه دادهای متشکل از 1416 پژوهش در مورد زنان، فرهنگ و کارآفرینی منتشر شده بین سالهای 1995 تا 2022 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. سپس روی واژگان حاصل از تحلیل همرخدادی بررسی جهت دستیابی به یک چارچوب انجام شد. یافتهها نشان میدهد که با وجود دیدگاههای اجتماعی غالب در مورد کارآفرینی بهعنوان یک حوزه مردانه، زنان میتوانند در کارآفرینی اجتماعی پیشرفت کنند. کلیشههای جنسیتی و نقشهای اجتماعی تأثیرگذارترین عوامل بر اقدامات کارآفرینانه و انتظارات اجتماعی زنان دارند که میتوانند از طریق منتورینگ یا کوچینگ تعدیل شوند. همچنین عوامل فردی از جمله انگیزه، سلامت روان، سلامت جسمانی و خودکارآمدی بهدلیل تاثیر زیاد در شبکه دانش، میتواند بر کارآفرینی زنان تأثیرگذار باشد. این تحقیق نقش احتمالی مربیگری را بهعنوان یک عامل تعدیلکننده در فعالیتهای کارآفرینی زنان پیشنهاد میدهد. این مقاله بر نیاز به مطالعات آینده در مورد نقش خودکارآمدی کارآفرینانه در میان زنان و تفاوتهای فرهنگی آن تاکید میکند. |
کد مقاله | 50436 |
تعداد بازدید | 9 |
|