عنوان | نقش میانجی نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی در میان دانشجویان |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی (مصوب وزارت علوم) سال 20 شماره 2 پیاپی 78 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 168-143 |
کلید واژه | افسردگی استرس اضطراب آشفتگی روانی دانشجو تهران نیازهای روانشناختی نیازهای بنیادین کارکرد خانواده نیازهای بنیادین روانشناختی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند؛ که از بین آنها 237 نفر با نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به مقیاس کارکرد خانواده، مقیاس تامین نیازهای اساسی روانشناختی (نسخه عمومی)، و پرسشنامه افسردگی-اضطراب-استرس (DASS-21) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی انجام شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت معناداری میان مشکلات کارکرد خانواده با سه جنبه اصلی آشفتگی روانشناختی یعنی افسردگی، اضطراب و استرس وجود دارد؛ رابطه منفی معناداری میان مشکلات کارکرد خانواده با هرکدام از نیازهای اساسی روانشناختی یعنی خودمختاری، شایستگی و ارتباط وجود دارد و همچنین، رابطه منفی معناداری بین هرکدام از نیازهای اساسی روانشناختی با افسردگی، اضطراب و استرس وجود دارد. رویهمرفته، مدل مفروض واسطهمندی نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی از برازش مطلوبی برخوردار بود (974/0CFI = ، 975/0 IFI = ، 071/0 RMSEA = ). باتوجه به یافتهها میتوان گفت که نیازهای اساسی روانشناختی رابطه بین کارکرد خانواده و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان را میانجیگری میکنند. |
کد مقاله | 50432 |
تعداد بازدید | 11 |
|