عنوان | تدوین مدل مهارتهای ارتباطی خانوادگی نوجوانان مبتنی بر احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با اثر واسطه ذهن آگاهی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 20 شماره 2 پیاپی 78 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 125-108 |
کلید واژه | نوجوانان تهرانی احساس تنهایی مهارت ارتباطی تهران ذهن آگاهی فضای مجازی مهارت ارتباطی خانواده اعتیاد به فضای مجازی تدوین مدل |
چکیده |
این پژوهش با هدف تدوین مدل مهارت های ارتباطی خانوادگی نوجوانان مبتنی بر احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با اثر واسطه ذهنآگاهی به انجام رسید که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل نوجوانان شهر تهران بود. نمونه آماری برابر با 300 نفر بود که از پنج منطقه تهران انتخاب گردید. نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی فاین، مورلند و شوبل (1983)، ذهنآگاهی والاچ و همکاران (2006)، اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1996) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که ضریب استاندارد احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی بر مهارتهای ارتباطی خانوادگی به صورت معنادار برابر با 49/0- و 20/0- بود (01/0 > P). از سویی، ذهنآگاهی نقش میانجیگری در رابطه احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با مهارتهای ارتباطی خانوادگی داشت. با توجه به نقش ذهنآگاهی در افزایش توان نوجوانان در رویارویی با شرایط بحرانی و حفظ روابط اجتماعی مثبت، به روانشناسان توصیه میشود که با تمرکز بر ذهن اگاهی، آمادگی نوجوانان را بهبود بخشند. آموزش و پرورش نیز باید برای آموزش این راهبردها در چارچوب محتوای درسی طرحریزی نماید. |
کد مقاله | 50430 |
تعداد بازدید | 6 |
|