عنوان | نقش واسطهای پیوندجویی اجتماعی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه، تمایزیافتگی و راهبرد تنظیم شناختی هیجان با افکار خودکشی دختران آسیبدیده اجتماعی |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای انتظامی، اجتماعی زنان و خانواده شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 382-351 |
کلید واژه | خودکشی خودکشی دختران پیوند اجتماعی تمایزیافتگی طرحوارههای ناسازگار اولیه آسیبپذیری روانی تنظیم شناختی هیجان تبریز تمایزیافتگی خود طرحوارههای ناسازگار طرحوارههای ناکارآمد اولیه سبکهای شناختی تنظیم هیجان دختران آسیبدیده اجتماعی تمایزیافتگی دختران دختران تبریزی طرحوارههای اولیه طرحواره ناکارآمد پیوندجویی اجتماعی |
چکیده |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط تمایزیافتگی خویشتن، طرحواره های ناکارآمد و تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی خودکشی در دختران آسیب دیده اجتماعی و نقش میانجی پیوندجویی اجتماعی پرداخته شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی گذشته نگر بود. روش: نمونه پژوهشی شامل 200 نفر از افرادی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند از بین مراجعان به اورژانس اجتماعی شهرستان تبریز در سال 1402 انتخاب شدند و پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر (1998)، پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (1967) پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001) و مقیاس پیوند اجتماعی هیرشی (1969) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) انجام شد. یافته ها: برازش مدل پیشنهادی بعد از اصلاح مورد تأیید قرار گرفت و نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که مسیرهای مستقیم طرحواره های ناکارآمد و تنظیم شناختی هیجان با خودکشی در دختران آسیب دیده معنیدار بودند ولی در مورد متغیر تمایزیافتگی معنی دار نبود. به منظور بررسی اثرات غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد و نتایج نشان داد پیوندجویی اجتماعی در ارتباط بین تمایزیافتگی خویشتن، طرحواره های ناکارآمد و تنظیم شناختی هیجان با خودکشی را در دختران آسیب دیده به صورت جزئی میانجی گری می کند. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آسیبپذیری روانشناختی به تنهایی یا به همراه رویدادهای استرسزا میتوانند در خودکشی دختران آسیب دیده نقش داشته باشند. بنابراین نتایج این پژوهش میتواند در زمینه عوامل موثر در خودکشی دختران آسیب دیده یاری رساند. |
کد مقاله | 50425 |
تعداد بازدید | 9 |
|