عنوان | تدوین و مدونسازی بسته آموزشی مداخلهای مبتنی بر الگوهای ارتباطی زنان متأهل تمایزیافته و مقایسه اثربخشی آن با درمان هیجانمدار بر تنظیم هیجان زنان متأهل |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای انتظامی، اجتماعی زنان و خانواده (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 264-231 |
کلید واژه | زنان متأهل تنظیم هیجانی درمان متمرکز بر هیجان تمایزیافتگی الگوی ارتباطی تمایزیافتگی خود کرج (شهرستان) زنان مراجع به مراکز بهداشت تمایزیافتگی زنان زنان تمایزیافته |
چکیده |
زمینه و هدف: سطوح بالای تمایزیافتگی موجب مدیریت بهتر مهارتهای ارتباطی در روابط زوجی میشود که مشکلات هیجانی کمتری به دنبال دارد. هدف از پژوهش تدوین بسته مبتنی بر الگوهای ارتباطی زنان متأهل تمایزیافته و مقایسه اثربخشی آن با درمان هیجانمدار بر تنظیم هیجان زنان انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش ترکیبی است. جهت تدوین بسته آموزشی رویکرد کیفی و بهمنظور مقایسه اثربخشی آن رویکرد کمی و روش نیمهآزمایشی استفاده شد. جامعهآماری بخش کیفی شامل تمامی زنان متأهل تمایزیافته شهر کرج؛ و بخش کمی شامل تمامی زنان متأهل مراجعهکننده به مراکز بهداشت دربازه زمانی نیمه اول خرداد تا پایان مرداد 1401 بود. نمونهگیری کیفی بهصورت هدفمند انجام و با 20 نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته به اشباع رسید. در بخش کمی نیز 52 نفر بهصورت در دسترس وارد مطالعه شدند. گروه آزمایش اول و دوم 10جلسه تحت آموزش و مداخله قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری پرسشنامهی تمایزیافتگی خود و مقیاس تنظیم هیجان بود. دادههای کیفی با روش ولکات (2008) و دادههای کمی بوسیله آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها: محتوای بسته آموزشی-مداخله ای شامل 7 مفهوم مهارت های برقراری صمیمیت، خودآگاهی، شناختی و فراشناختی، پختگی هیجانی، خودتنظیمی هیجانی، مهارت های ارتباطی فردی و بین فردی بود و روایی بسته 87/0گزارش شد. نتایج کمی نشان دادند هر دو روش بسته آموزشی تدوین شده و درمان هیجان مدار بر بهبود تنظیم هیجان (01/0 > P) اثربخش هستند؛ و تفاوت معناداری بین دوگروه آزمایش وجود ندارد (05/0 < P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد بسته آموزشی-مداخله ای مبتنی بر الگوهای ارتباطی زنان تمایزیافته و درمان هیجان مدار دو روش موثر بر بهبود تنظیم هیجان زنان متاهل هستند. |
کد مقاله | 50421 |
تعداد بازدید | 9 |
|