• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین و مدونسازی بسته آموزشی مداخله‌ای مبتنی بر الگوهای ارتباطی زنان متأهل تمایزیافته و مقایسه اثربخشی آن با درمان هیجان‌مدار بر تنظیم هیجان زنان متأهل
تعداد صفحات 34
نویسنده رقیه پرهام - فهیمه نامدارپور - محمدمسعود دیاریان
مشخصات نشریه  پژوهش‌های انتظامی، اجتماعی زنان و خانواده شماره 1 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1403
محدوده صفحات 264-231
کلید واژه زنان متأهل  تنظیم هیجانی  درمان متمرکز بر هیجان  تمایزیافتگی  الگوی ارتباطی  تمایزیافتگی خود  کرج (شهرستان)  زنان مراجع به مراکز بهداشت  تمایزیافتگی زنان  زنان تمایزیافته  
چکیده زمینه و هدف: سطوح بالای تمایزیافتگی موجب مدیریت بهتر مهارت‌های ارتباطی‌ در روابط زوجی می‌شود که مشکلات هیجانی کمتری به دنبال دارد. هدف از پژوهش تدوین بسته مبتنی بر الگوهای ارتباطی زنان متأهل تمایزیافته و مقایسه اثربخشی آن با درمان هیجان‌مدار بر تنظیم هیجان زنان انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش ترکیبی است. جهت تدوین بسته آموزشی رویکرد کیفی و به‌منظور مقایسه اثربخشی آن رویکرد کمی و روش نیمه‌آزمایشی استفاده شد. جامعه‌آماری بخش کیفی شامل تمامی زنان متأهل تمایزیافته شهر کرج؛ و بخش کمی شامل تمامی زنان متأهل مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت دربازه زمانی نیمه اول خرداد تا پایان مرداد 1401 بود. نمونه‌گیری کیفی به‌صورت هدفمند انجام و با 20 نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته به اشباع رسید. در بخش کمی نیز 52 نفر به‌صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. گروه آزمایش اول و دوم 10جلسه تحت آموزش و مداخله قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری پرسشنامه‌ی تمایزیافتگی خود و مقیاس تنظیم هیجان بود. داده‌های کیفی با روش ولکات (2008) و داده‌های کمی بوسیله آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: محتوای بسته آموزشی-مداخله ای شامل 7 مفهوم مهارت های برقراری صمیمیت، خودآگاهی، شناختی و فراشناختی، پختگی هیجانی، خودتنظیمی هیجانی، مهارت های ارتباطی فردی و بین فردی بود و روایی بسته 87/0گزارش شد. نتایج کمی نشان دادند هر دو روش بسته آموزشی تدوین شده و درمان هیجان مدار بر بهبود تنظیم هیجان (01/0 > P) اثربخش هستند؛ و تفاوت معناداری بین دوگروه آزمایش وجود ندارد (05/0 < P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد بسته آموزشی-مداخله ای مبتنی بر الگوهای ارتباطی زنان تمایزیافته و درمان هیجان مدار دو روش موثر بر بهبود تنظیم هیجان زنان متاهل هستند.

کد مقاله 50421
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397