عنوان | زیست جهان پستویی؛ مطالعه موردی دانشجویان دختر یزدی |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان (مصوب وزارت علوم) سال 15 شماره 2 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 104-69 |
کلید واژه | هویت دانشگاهها دانشجویان دختر هویت اجتماعی تهران یزد (شهرستان) هویت دختران برساخت هویت زیست جهان پستویی دوفضایی شدن هویت |
چکیده |
دانشگاه بهعنوان یک فضای فرهنگی، نقش مهمی در فرآیندهای برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دارد. این فرآیند بر حسب فرهنگ مبدأ و نوع تجربههایی که در فضای دانشگاهی برای دانشجویان شکل میگیرد، میتواند صورتبندیهای مختلفی داشته باشد. مسئله این پژوهش، تجربه هویت دختران یزدی در دانشگاه است و با این پرسش آغاز شده که دختران یزدی با توجه به بسترها و محیطهایی که در آن رشد کرده و تربیت شدهاند، چگونه محیط دانشگاه را بهمثابه بستر فرهنگی جدید، تجربه میکنند و همچنین از خلال این تجربه، هویت آنها چگونه برساخت میشود؟ در این پژوهش از روش نظریه دادهبنیاد برای فهم تجربه هویت دختران یزدی استفاده شدهاست. نمونههای مورد مطالعه در این تحقیق، دختران یزدی هستند که در دو بستر تهران و یزد به دانشگاه رفتهاند. تأثیرات مدرسه، گروههای دوستی، خانواده و جامعه یزد بر هویت این دختران نیز بررسی شدهاست. مقوله اصلی ساختهشده برای این دو گروه، مقوله دوفضایی شدن هویت است. یافتهها نشان میدهد که دختران یزدی در دو فضای هویتی مبتنی بر اندرونی و بیرونی، هویت خود را برساخت میکنند و عمده عاملیت آنها در فضای اندرونی رخ میدهد. آنها در عین پایبندی به قوانین جمعی فرهنگ و خانواده یزدی، در زیستجهان پستویی خود تجربههای متفاوت و هنجارشکنانه دارند. |
کد مقاله | 50412 |
تعداد بازدید | 29 |
|