عنوان | مطالعه جامعهشناختی فرایند انتخاب رشته دانشگاهی با تأکید بر بعد جنسیت |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 15 شماره 1 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 129-95 |
کلید واژه | تبعیض جنسیتی ایران رشتههای دانشگاهی دانشگاههای ایران مطالعه جامعهشناختی انتخاب رشته توزیع جنسیتی |
چکیده |
یکی از واقعیتهای دانشگاه در جهان، توزیع جنسیتی رشتههای دانشگاهی است. این تحقیق به دنبال فهم فرایندهایی است که بر ابعاد جنسیتی انتخاب رشتۀ دانشجویان تاثیر میگذارند. با رویکرد کیفی با ۴۲ نفر از دانشجویان دانشگاههای مختلف در ایران مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد و دادههای حاصل با تکنیک تحلیل مضمون مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان میدهند در انتخاب رشتۀ دانشگاهی شکاف طبقاتی و توسعهیافتگی فعال است، سلسلهمراتبیبودن امتیاز دانشگاهها و رشتههای دانشگاهی از یکسو همراه با تفاوت طبقاتی و توسعهیافتگی در مناطق مختلف ایران امکان دسترسی به دانشگاهها و رشتههای دانشگاهی باپرستیژ و پردرآمد را محدود میکند، این محدودیت برای زنان فعالتر است زیرا با نگرش جنسیتی به رشتههای دانشگاهی همراه میشود که مشاغل و به تبع آن آموزش را زنانه/مردانه میکند و با سهمیهبندی جنسیتی همراه است. همدستی خانواده با سیاست بومیگزینی و تاکید بر زنانگی ایدهآل در انتخاب رشته و شغل آینده، دختران را به چانهزنی با پدرسالاری سوق میدهد. با تفسیر مضمونهای اصلی (شکاف طبقاتی و توسعهیافتگی و نگرش جنسیتی به رشتههای دانشگاهی) و ارجاع به ادبیات پژوهش (نظریه تقاطع)، مضمون نهایی و فراگیر پژوهش، مکانیسمهای طرد و تبعیض است که در تقاطع میان جنسیت، طبقه و شکاف مرکز/پیرامون شکل میگیرد. |
کد مقاله | 50407 |
تعداد بازدید | 22 |
|