عنوان | خوانش آیکونولوژیک شخصیت لیلی در نقاشیهای لیلی و مجنون با توجه به دلالتهای اجتماعی دوره قاجار از منظر اروین پانوفسکی (1892-1968 م) |
تعداد صفحات | 38 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 15 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 38-1 |
کلید واژه | نقاشی قاجار هنر قاجار نقاشی ایران لیلی و مجنون زن در نقاشی خمسه نظامی لیلی دلالت اجتماعی نقاشی قاجار اروین پانوفسکی آثار نقاشی آیکونولوژی |
چکیده |
نقاشی با تأثیرپذیری از ادبیات و تاریخ ایرانی، یکی از نمودهای ارتباط هنر و ادبیات است که در فرهنگ ایرانی همواره جایگاه ویژه ای داشته است. مطالعه این آثار میتواند به خوانش های جدیدی در زمینه مطالعات تصویر با توجه به دلالت های اجتماعی منجر شود. صحنه دیدار «لیلی و مجنون» از شاخصترین صحنههای داستان عاشقانه در خمسه نظامی است که توسط هنرمندان ایرانی بارها به تصویر درآمده است. هدف از این پژوهش خوانش آیکونولوژیک و پی بردن به واکاوی شخصیت لیلی درچند نقاشی دیدار لیلی و مجنون با یکدیگر است که چند نمونه آن در دوره قاجار مورد بررسی قرارمی گیرد. سؤال پژوهش به این شرح است برمبنای خوانش آیکونولوژی از منظر پانوفسکی؛ شخصیت لیلی توسط هنرمندان دوره قاجار چگونه بازنمایی شده است؟ روش تحقیق دراین پژوهش توصیفی– تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای بوده است. شیوه تحلیل آثار برمبنای خوانش آیکونولوژیک از منظر پانوفسکی (1892-1968 م) برمبنای شخصیت لیلی دراین نقاشی ها است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد شخصیت لیلی بر مبنای خوانش آیکونولوژیک درنگاه نخست؛ متأثر از ظاهر زنان در دوره قاجار و بازتاب آن در تصاویر در آرایش و پوشش بوده است. |
کد مقاله | 50404 |
تعداد بازدید | 32 |
|