عنوان | پیش بینی ابراز وجود دانشآموزان نوجوان: نقش عزت نفس و الگوهای ارتباطی خانواده |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش توانبخشی در پرستاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 48-40 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر عزت نفس دختران ابراز وجود الگوی ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی عزت نفس نوجوانان بیرجند (شهرستان) عزت نفس عزت نفس دانشآموزان الگوی ارتباطی خانواده دانشآموزان نوجوان دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر در ابراز وجود دانش آموزان نوجوان، نقش مهمی در برقراری و حفظ ارتباطات و تعاملات فردی و بین فردی دارد، بنابراین مطالعه حاضر مطالعه حاضر باهدف نقش عزتنفس و الگوهای ارتباطی خانواده در پیشبینی ابراز وجود نوجوانان انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، که 204 نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده پرسشنامه های عزتنفس روزنبرگ (۱۹۶۵)، الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (۲۰۰۲) و ابراز وجود گمبریج و ریچی (1975) بود که توسط مشارکت کنندگان تکمیل گردید. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین عزتنفس (0/583 = r) و الگوهای ارتباطی خانواده (0/582 = r) با ابراز وجود رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، همچنین عزتنفس و الگوهای ارتباطی خانواده، 41/3 درصد از واریانس ابراز وجود را تبیین نمودند (0/01 > p). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان دهنده اهمیت عزتنفس و الگوهای ارتباطی خانواده در بهبود ابراز وجود دانشآموزان هست، بنابراین با پرورش عزت نفس و ارتقای الگوهای ارتباطی خانواده به افزایش ابراز وجود دانش آموزان نوجوان می توان کمک نمود. |
کد مقاله | 50318 |
تعداد بازدید | 41 |
|