عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور بر مهارتهای اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانوادههای طلاق |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1403 |
محدوده صفحات | 12-1 |
کلید واژه | مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی اختلالات رفتاری طلاق والدین مهارتهای اجتماعی اختلالات رفتاری نوجوانان خانوادههای طلاق طلاق فرزندان خانوادههای طلاق اختلال رفتاری فرزندان درمان راه حل مدار رباط کریم بهارستان (شهرستان) مهارتهای اجتماعی فرزندان فرزندان نوجوان آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد راه حل محور |
چکیده |
مقدمه: طلاق، پدیدهای است که نه تنها ثبات روانی زوجین را برهم میزند، بلکه تعادل روانی فرزندان و اطرافیان را نیز تحت شعاع قرار میدهد. این پژوهش با هدف تدوین برنامه آموزشی مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور و بررسی اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانوادههای طلاق انجام شد. روش کار: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه شاهد بود. جامعه آماری شامل فرزندان 12 تا 18 ساله با مشکلات رفتاری در شهرستانهای رباطکریم و بهارستان که 1 تا 5 سال از طلاق والدینشان گذشته بود. از جامعه آماری 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها، مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان Achenbach و همکاران و مقیاس مهارتهای اجتماعی Elliott و همکاران بود. گروه آزمایش 10جلسه برنامه آموزش مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی با رویکرد راهحلمحور (De Shazer S) را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنادار 05/0 و با نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، افراد گروه آزمایش که برنامه آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه شاهد، در مرحله پسآزمون، به طور معناداری در مهارتهای اجتماعی نمرات بهتری کسب کردند (0/01 > p) و این تغییرات مثبت تا مرحله پیگیری نیز پایدار بود (0/05 > p ). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد راهحلمحور با فراهم کردن فرصتی برای یادگیری مهارتهای اساسی، ابزاری مؤثر برای ارتقای مهارتهای اجتماعی فرزندان با مشکلات رفتاری در خانوادههای طلاق باشد. |
کد مقاله | 50298 |
تعداد بازدید | 6 |
|