عنوان | تبیین مدل مشکلات درونیسازی شده کودکان براساس کارکرد تحولی خانواده با میانجیگری خودکارآمدی والدینی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 1 |
تاریخ انتشار | ارديبهشت - 1403 |
کلید واژه | رفتار کودکان رفتار فرزندان قم (شهرستان) اختلالهای درونیسازی فرزندان کارکرد تحولی خانواده مشکل درونیسازیشده خودکارآمدی والدینی خودکارآمدی والدگری |
چکیده |
زمینه و هدف: در سال های اخیر مشکلات رفتاری، هیجانی، روانشناختی و عاطفی کودکان مورد توجه روانشناسان و روانپزشکان قرار گرفته است که همگام با فرایند تحولی کودک مشکلات روانشناسی دوران کودکی به مرحله بلوغ و بزرگسالی انتقال یافته و به تدریج درمان مشکلات عاطفی و روانشناختی آن دشوارتر می گردد. لذا هدف این مطالعه تبیین مدل مشکلات درونی سازی شده کودکان براساس کارکرد تحولی خانواده با میانجیگری خودکارآمدی والدینی بود. روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع ضریب همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران کودکانی است که در سال 1401 به مراکز مشاوره شهر قم مراجعه کرده اند. حجم نمونه ازطریق فرمول کوکران 210 نفر بدست آمد. از پرسشنامه های سنجش کارکرد تحولی خانواده عالی و همکاران (1392)، خودکارآمدی والدگری دومکا (1996)، سیاهه رفتاری کودک– نسخه والدین استفاده شد. از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و تحلیل مسیر با استفاده از ضرایب معناداری و مقدار t انجام شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و pls استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیر مستقل کارکرد تحولی خانواده بر اختلال درونی سازی شده اثر مستقیم دارد. همچنین نقش متغیر میانجی خودکارآمدی والدین تاثیر کاهنده بر اختلال درونی سازی شده دارند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، متغیر خودکارآمدی والدین تاثیر کاهنده بر اختلال درونی سازی شده دارند. خودکارآمدی والدین می تواند موجب شود که کارکرد تحولی خانواده به طرز بهتری موجب کاهش اختلال درونی سازی شده شود. |
کد مقاله | 50291 |
تعداد بازدید | 9 |
|