عنوان | مقایسه اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی رفتاری و کنترل استرس به روش ذهن آگاهی بر نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 1 |
تاریخ انتشار | خرداد - 1403 |
کلید واژه | سندرم پیش از قاعدگی قاعدگی دانشآموزان دختر دبیرستانی دوران قاعدگی نشانگان پیش از قاعدگی ذهن آگاهی مدیریت استرس درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس قاعدگی دختران رویکرد شناختی رفتاری اهواز (شهرستان) مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کنترل استرس |
چکیده |
زمینه و هدف: نشانگان پیش از قاعدگی، مجموعه ای از تغییرات رفتاری، خلقی و جسمانی است که پیش از دوره قاعدگی یا در طول آن به صورت قابل پیش بینی و پیوسته رخ میدهد و به قدری شدید است که بعضی از جنبه های زندگی زنان را تحت تاثیر قرار داده و میتواند منجر به کاهش عملکرد سالم، مشکلاتی در روابط بین فردی و اختلافات خانوادگی گردد، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری به روش ذهن آگاهی و کنترل استرس بر نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران دبیرستانی شهر اهواز بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش نیمه آزمایشی حاضر شامل دختران دبیرستانی شهر اهواز بود که تعداد نمونه آماری برابر با 45 نفر دانش آموز بوده که به روش نمونه گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. آزمودنی ها با توجه به همتاسازی به سه گروه کنترل استرس به شیوه شناختی رفتاری، آموزش ذهن آگاهی و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه غربالگری نشانگان پیش از قاعدگی (PSST) 2003 بود. تجزیه و تحلیل اماری با استفاده از روش آماری انکووا و آزمون تعقیبی توکی انجام گردید. یافتهها: یافته ها نشان داد که هردو روش مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری و ذهن آگاهی به صورت جداگانه در کاهش نشانگان ملال پیش از قاعدگی تاثیر دارد (05/0 P ≤ ) اما بین دو روش مداخله تفاوت معنی داری به دست نیامد (05/0 P ≥ ). نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری در کاهش نشانگان ملال پیش از قاعدکی دختران تاثیرگذار است. |
کد مقاله | 50286 |
تعداد بازدید | 9 |
|