عنوان | طراحی الگوی محتوای آموزش مددجویان زن، مطالعهای کیفی |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 196-168 |
کلید واژه | زنان زندانی زندان زنان کرمان تهران مهارتهای زندگی مددجویان زن محتوای آموزش زندانهای اهواز مطالعه کیفی تبریز طراحی الگو اهواز (شهرستان) زندان مرکزی تهران زندان کرمان |
چکیده |
ایجاد شرایط مناسب آموزشی و تربیتی در زندانها و بندهای خاص زنان بهعنوان یک روش پیشگیری میتواند بسیار مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی محتوای آموزشی مددجویان زن با رویکردی استقرائی، از نوع کیفی-اکتشافی بود. بر این اساس کشور به 4 منطقه جغرافیایی تقسیم شد. جامعه هدف 4 زندان مرکزی استانهای تهران، اهواز، کرمان و تبریز بود. مشارکتکنندگان شامل 37 مددجوی زن، 4 رئیس زندان، 31 کارشناس و مراقب بود. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختیافته تا اشباع داده و گروه کانونی انجام شد؛ که دادههای آن با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. از یافتههای پژوهش 364 مفهوم درزمینۀ مؤلفههای آموزشی استخراج شد. پس از تلفیق مفاهیم مشترک و طبقهبندی مضامین، الگوی محتوای آموزشی حاصل، دارای 5 بعد (مهارت اجتماعی، بهداشت و سلامت، آشنایی با زندان، اطلاعات حقوقی و پرورشی)، 9 مؤلفه (مهارت زندگی، مهارت ارتباط، انتظارات نقشی، بهداشت و درمان، سلامت روان، زندگی در زندان، آسیبهای خاص زنان، دانش حقوقی- قضایی و فرهنگی–تربیتی) و 91 زیر مؤلفه شد. همچنین مؤلفۀ مهارت زندگی با 18 زیر مؤلفه و آسیبهای خاص زنان با 16 زیر مؤلفه از مهمترین موضوعات محتوای آموزشی شدند. نتایج نشان داد محتوای برخاسته از نیازهای آموزشی و الگوی مفهومی تدوینشده میتواند نقش بسزایی در ارائه یک آموزش هدفمند و همهجانبه برای این گروه از زنان ایفا کند. |
کد مقاله | 50239 |
تعداد بازدید | 10 |
|