عنوان | نقش میانجی احساس تنهایی در رابطه استفاده از رسانههای اجتماعی با کیفیت زندگی مادران خانهدار |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 133-108 |
کلید واژه | احساس تنهایی تهران مصرف رسانهای مادران خانهدار کیفیت زندگی رسانههای اجتماعی منطقه 6 تهران استفاده از رسانه کیفیت زندگی مادران تدوین مدل |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تدوین مدلی جهت پیشبینی کیفیت زندگی مادران خانهدار براساس استفاده از رسانههای اجتماعی و نقش واسطهای احساس تنهایی بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران خانهدار منطقه 6 شهر تهران بود، که 400 مادر با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1996)، پرسشنامه میزان و نوع مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (1394) و احساس تنهایی دهشیری و همکاران (1387) بود. جهت ارزیابی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل تدوین شده، با داده های این پژوهش از برازش کاملی برخوردار بود. همچنین نتایج حاکی از این بوده که استفاده از رسانههای اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم، از طریق واسطهگری احساس تنهایی بر کیفیت زندگی مادران خانهدار تاثیر معنادار داشتند (000/0 = P). بر اساس یافتههای پژوهش لازم است که در رابطه با متغیرهای زیربنایی مانند استفاده از رسانههای اجتماعی و احساس تنهایی که بر کیفیت زندگی مادران خانهدار تاثیر میگذارند، مداخله و بررسی صورت گیرد تا زمینه ارتقا و بهبود کیفیت زندگی مادران و متعاقب آن خانواده، فراهم شود. |
کد مقاله | 50237 |
تعداد بازدید | 37 |
|