عنوان | فراتحلیل تأثیر مصرف رسانهای بر گرایش به زندگی مجردی |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 102 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 123-93 |
کلید واژه | ازدواج همسرگزینی نقش رسانه در ازدواج زندگی مجردی سبک زندگی مدرنیزاسیون مصرف رسانهای تأثیر رسانه نگرش به ازدواج رسانههای جمعی فراتحلیل گرایش جوانان فراتحلیل مطالعات تجردگزینی تمایل به ادامه زندگی مجردی |
چکیده |
در سالهای اخیر، نگرش به ازدواج و همسرگزینی در میان جوانان ایران متاثر از تغییرات در سبک زندگی دچار تحول شده است. در میان عوامل متعدد برای توضیح این تغییر نمیتوان نقش رسانههای جمعی و جهتدهی به علائق و گرایشهای جوانان را نادیده گرفت. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر گرایش به زندگی مجردی جوانان است. به این منظور با استفاده از روش فراتحلیل، مقالههای علمی-پژوهشی که در دهه 1390 -1400 با موضوع رابطه بین مصرف رسانهای بر نگرش جوانان نسبت به ازدواج و زندگی مجردی در نشریات معتبر کشور ایران منتشر شده بودند، گردآوری شدند. برای این کار، از کلیدواژههای مرتبط استفاده شد و جستجو در سایتها و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها صورت پذیرفت و مطالعاتی که با معیارهای ورود به فراتحلیل همخوانی داشتند گزینش شدند و اطلاعات مورد نظر برای آزمون فرضیهها استخراج شد. از 30 مطالعه مورد نظر به 11 مطالعه رسیدیم، آمارههای مناسب برای محاسبه اندازه اثر و اطلاعات مورد نیاز دیگر ثبت شده و با نرم افزار CMA2 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع مقدار اندازه اثر مصرفرسانهای بر گرایش به زندگی مجردی 498/. بوده و تاثیر بسزایی در تبیین تغییرات متغیر وابسته دارد. |
کد مقاله | 50230 |
تعداد بازدید | 3 |
|