عنوان | قدرت رسانههای آنلاین: نقش تقویت صداها و حق انتخاب افراد در برابری جنسیتی |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 617-599 |
کلید واژه | برابری جنسیتی ارزشهای فرهنگی حق انتخاب احساس برابری جنسیتی رسانه آنلاین صدای افراد قدرت رسانه تقویت صدا |
چکیده |
احساس برابری جنسیتی توسط شهروندان از آن جهت دارای اهمیت است که موجب ادراک عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری و ترویج مردمسالاری در میان شهروندان میشود و فضای اجتماعی-سیاسی کشور را برای توسعه فراهم میکند. محققان معتقدند عوامل مختلفی میتواند بر روی پدیده احساس برابری جنسیتی تأثیرگذار باشد. در این راستا، بهنظر میرسد یکی از پدیدههایی که بر برابری جنسیتی تأثیرگذار است، رسانههای آنلاین است. هدف این پژوهش آزمون تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانههای آنلاین بر برابری جنسیتی از طریق ارزشهای فرهنگی صدای افراد و حق انتخاب، با استفاده از دادههای موج هفتم پیمایش ارزشهای جهانی برای کشور ایران است که شامل 1499 نفر حجم نمونه میشود. نتایج این پژوهش که با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار Smart Pls صورت گرفت، نشان میدهد اولاً رسانههای آنلاین بهطور مستقیم بر تمایل شهروندان به برابری جنسیتی، تأثیر مثبت و معنیدار دارند و این رسانه ها باعث افزایش چنین تمایلاتی در میان شهروندان ایرانی می شود. دوم اینکه رسانههای آنلاین بهطور غیرمستقیم و از طریق ارزشهای فرهنگی صدای افراد و حق انتخاب، نیز میتوانند سبب افزایش تمایل شهروندان به برابری جنسیتی شوند؛ بنابراین نتایج نشان میدهد مدل نظری پژوهش از طریق دادههای تجربی مورد تأیید و پشتیبانی قرار میگیرد. |
کد مقاله | 50183 |
تعداد بازدید | 4 |
|