عنوان
|
بررسی نقش واسطهای رابطه والد فرزندی در رابطه میان مسئولیتپذیری و سازگاری در نوجوانان تک والد شهر تهران |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
محمدباقر حاجی سلطانی - لیلا خواجه پور - عماد یوسفی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 21 شماره 2 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1403 |
محدوده صفحات
|
189-169 |
کلید واژه
|
نوجوانان تهرانی تهران سازگاری مسئولیتپذیری رابطه والد فرزند خانواده تک والد دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پایه هفتم دانشآموزان نوجوان نوجوانان تک والد دانشآموزان پایه هشتم مسئولیتپذیری نوجوانان سازگاری دانشآموزان دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان تک والد دانشآموزان متوسطه اول تک والدینی کیفیت رابطه والد فرزند سازگاری نوجوانان
|
چکیده
|
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای رابطۀ والد-فرزندی در رابطه میان مسئولیتپذیری و سازگاری در نوجوانان تکوالد شهر تهران انجام شده است. هدف پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان تکوالد 12 تا 15 سالۀ مشغول به تحصیل در پایههای هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول شهر تهران که تنها با یکی از والدین خود پدر یا مادر زندگی میکردند، تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه براساس روش کوکران، تعداد 342 دانشآموز از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1393)، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (AISS) و پرسشنامه کیفیت رابطه ولی-فرزندی (PCRS) استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدلیابی ساختاری با نرمافزار Amos24 انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که میانجی کیفیت رابطه والد و فرزندی رابطه منفی میان مسئولیتپذیری و سازگاری در نوجوانان در هر دو گروه تکوالد مادر و تکوالد پدر ایفا میکند. میتوان نتیجه گرفت که تجربههای اولیه روابط در خانواده بر چگونگی روابط بعدی فرد تأثیر میگذارد؛ بنابراین ایجاد رابطه صمیمی بین والد و فرزند عامل مهمی در رشد و تحول افراد نوجوان بهویژه در نوجوانان تکوالد با نیازهای خاص است.
|