• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیرگذاری کالبد فضا در ایجاد حس امنیت زنان برای حضور در بازار (مورد پژوهی: بازار وکیل شیراز)
تعداد صفحات 33
نویسنده سعیده کلانتری - امیر فرج الهی راد - علی اندجی گرمارودی - امیرحسن قاسمی نژاد
مشخصات نشریه  مطالعات میان فرهنگی - دانشگاه آزاد اسلامی سال 19 پیاپی 59
تاریخ انتشار تابستان - 1403
محدوده صفحات 121-189
کلید واژه زنان شیراز  امنیت اجتماعی زنان  فضاهای شهری  امنیت زنان  امنیت  امنیت شهری  فضاهای عمومی  احساس امنیت  شیراز  زنان و فضاهای شهری  زنان در فضاهای عمومی  امنیت زنان در فضای شهری  بازار  فضای عمومی شهری  احساس امنیت محیطی  امنیت محیطی  امنیت فضایی زنان  امنیت محیطی جامعه  زنان در فضای شهری  کالبد فضا  نحو فضا  بازار وکیل شیراز  
چکیده بازارها در بافت شهری از فضاهای ارزشمند معماری محسوب می‌گردند. این فضا که اکثراً در بافت تاریخی خصوصاً در شهرهای بزرگ قرار گرفته است، علاوه بر ارزش تاریخی، ارزش فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی نیز دارد. با توجه به اینکه یکی از مخاطبان اصلی این فضا زنان هستند، ادامه حیاتِ اجتماعی - فرهنگی بازار و حفظ این بافت ارزشمند معماری مستلزم ادامه حضور زنان است و حس امنیت در فضا از الزامات این حضور است. در برخی شهرها به دلیل بافت فرسوده بازار شاهد متروکه شدن، تجمع و استفاده معتادان و سلسله اتفاقاتی هستیم که امنیت را خدشه‌دار می‌کند. هدف بررسی میزان تأثیرگذاری کالبد فضا بر روی ایجاد حس امنیت در زنان جهت حضور در فضای بازار می‌باشد. در همین راستا جهت بررسی کالبد فضا از شاخص‌های نظریه نحو فضا استفاده شده است و با روش شبیه‌سازی و نرم‌افزاری شاخص‌ها بررسی ‌شده‌اند. همچنین با روش تحلیلی – توصیفی با هدف سنجش میزان حس امنیت در زنان نتایج موردبررسی از نمودارها استنباط و تحلیل شده است. و نیز با ارائه پرسشنامه به جامعه زنان کاربر بازار شیراز، میزان تأثیر شاخص‌ها از دیدگاه مخاطب بر روی حس امنیت آن‌ها بررسی شد و نتایج به‌صورت مقایسه‌ای تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که راستای بازار از اتصال بالا، عمق پایین، انتخاب بالا و هم پیوندی نسبتاً بالایی نسبت به بافت اطراف برخوردار است و فضای مناسبی جهت مشارکت مردم می‌باشد. همچنین شاخص‌های اتصال با 78 درصد، هم پیوندی با 73 درصد، انتخاب با 66 درصد، آنتروپی با 56 درصد و عمق با 45 درصد، به ترتیب بیشترین میزان تأثیرگذاری در احساس امنیت زنان جهت حضور در فضای بازار را دارند.

کد مقاله 50146
تعداد بازدید 7

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397