عنوان
|
طراحی الگوی تعامل اثربخش خانواده و مدرسه با نقش راهبردی انجمن اولیاء و مربیان در راستای بند 11 سیاستهای کلی خانواده (مورد مطالعه: شهر تهران) |
تعداد صفحات
|
46 |
نویسنده
|
بهراد منافی - باقر ساروخانی - حسین آقاجانی مرسا |
مشخصات نشریه
|
راهبرد اجتماعی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 3 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1403 |
محدوده صفحات
|
1120-1075 |
کلید واژه
|
انجمن اولیاء و مربیان تهران الگوی ارتباطی طراحی الگو تعامل خانواده و مدرسه سیاستهای کلی خانواده تعاملات اثربخش بند 11 سیاستهای کلی خانواده
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، طراحی الگوی تعامل اثربخش خانواده و مدرسه با نقش راهبردی انجمن اولیاء و مربیان با روش تحقیق آمیخته است. در بخش کیفی، با روش نمونه گیری نظری، 53 نفر از مدیران و والدین اعضای انجمن انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از رویکرد نظریه داده بنیاد و روش اشتراوس و کوربین با نرم افزار MAXQDA استفاده و مدل مفهومی طراحی گردید. در بخش کمی با نمونه گیری احتمالی، پاسخ های 477 نفر به پرسشنامه ای آنلاین با نرم افزار SMART-PLS به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل و برازش مدل تایید گردید.
نتایج: عواملی چون؛ نگرش و انگیزه مدیر مدرسه، اولیاء و اعضای انجمن، مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر نقش انجمن در اداره کارآمدتر و حل مشکلات مدرسه، تعدیل انتظارات خانواده ها از مدرسه و بهبود روابط اولیاء و مربیان موثرند. راهبردهایی مانند؛ ارتباط حضوری و دعوت اولیاء به مراسم، آموزش خانواده، فرهنگسازی اهمیت انجمن و تعامل، گزارش برنامه ها و عملکرد مالی مدرسه به خانواده ها، اعتمادسازی، جلسات هدفمند با کارگروه های تخصصی و پیگیری مصوبات انجمن، تقدیر از مدیر و اعضاء انجمن موجب تحقق اهداف آموزشی و پرورشی، افزایش شناخت از دانش آموز و سرمایه اجتماعی اقتصادی مدرسه می شود. البته در این فرآیند شرایط و عملکرد نامطلوب مدرسه، ناسازگاری و ترجیح منافع فردی اولیاء، برگزاری فرمالیته انجمن، فقدان قدرت اجرایی انجمن، سیاست دوگانه دولت در دریافت کمک مالی از اولیاء، شرایط شغلی اولیاء، مسافت خانه تا مدرسه، همکاری متقابل و دولتی یا غیر دولتی بودن مدرسه، تاثیر دارند.
|