• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فضای مجازی و طراحی مدل‌ معنایی پوشش دختران شهر تهران، تبیینی داده بنیاد
تعداد صفحات 17
نویسنده محبوبه موسیوند - حمیده حسین‌زاده
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 21
تاریخ انتشار پائیز - 1403
محدوده صفحات 80-64
کلید واژه پوشش زنان  دختران جوان  تهران  مصرف رسانه‌ای  فضای مجازی  مصرف گرایی  زنان شهر تهران  سبک پوشش زنان   زنان جوان  مصرف گرایی زنان  نظریه زمینه‌ای  گرایش به مد   دلالت‌های معنایی  پوشش دختران  سبک پوشش  پوشش زنان جوان  مدگرایی دختران  
چکیده در مطالعه‌ی حاضر، دلالت‌های معنایی پوشش دختران پس از مصرف رسانه‌ای بر اساس تبیینی داده‌بنیاد مورد بررسی قرار گرفته است. با عنایت به اینکه میدان مطالعه، زنان جوان شهر تهران هستند، نمونه‌های مورد مطالعه به تعداد 21 نفر به شیوه هدفمند از میان زنان جوان با حداکثر گوناگونی و میانگین سنی 19 تا 33 ساله انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تجزیه و تحلیل یافته‌ها نیز با استفاده از رویۀ داده‌بنیاد و مراحل کدگذاری آن صورت پذیرفت. یافته‌های اکتشافی نشان داد که عوامل گوناگونی در شکل‌گیری مقولۀ مرکزی یعنی«بدن به مثابه سرمایۀ نمادین» اثرگذار است و عوامل زمینه‌ای همچون «زیبایی‌گرایی و کمال‌طلبی، بدن و پوشاک به مثابه ابژه زیبایی‌شناختی، جلوه‌گری خود ایده آل» نیز از جمله عوامل موثر بر انتخاب سبک پوشش زنان می‌باشد؛ از سویی دیگر عوامل علی و مداخله‌ای همچون «برجستگی مد در هویت‌بخشی، مردم‌پسند کردن مد، تولید نوگرایی و زایش مدام فرهنگی، الگو و فرهنگ مصرف‌رسانه‌ای» بر این فرآیند تاثیرگذار است. یافته‌های تحلیلی نیز حاکی از آن بود که استراتژی‌ و راهبردهای زنان در این زمینه در دو مقولۀ «بدفرمانی و نافرمانی‌مدنی باگزینش الگوهای ناهنجار پوششی و تطابق‌گرایی اعتقادی با گزینش الگوهای فرهنگی و عقیدتی» قرار می‌گیرد. در نهایت مجموع این راهبردها نتایجی از جمله «تقلیل معنای حجاب، افزایش چالش‌های اجتماعی و کمرنگ‌شدن الزامات اجتماعی پوشش» را به همراه دارد.

کد مقاله 50108
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397