• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان جنسیت‌زدگی نشانه‌ها در خود نگاره‌های زنان (مطالعه موردی: آثار هنرمندان پسامدرن)
تعداد صفحات 12
نویسنده عطیه نتاج مجد - شقایق یعقوبی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 21
تاریخ انتشار پائیز - 1403
محدوده صفحات 25-14
کلید واژه پسامدرن  عکاسی  زنان عکاسی  پست مدرنیسم  جنسیت‌ زدگی  هنرمندان زن   واسازی  آشنایی زدایی  خود نگاره  خود نگاره زنان  غیر طبیعی‌سازی  سیندی شرمن  کلود کائون  جیلیان ورینگ  
چکیده کارکرد نظام‌های زبانی که یک پیام را توسط نشانه‌ها منتقل می‌کنند، تثبیت واقعیت و طبیعی‌سازی آن بوده که این امر خالی از ایدئولوژی و لایه‌های معنایی نمی‌باشد و افراد یک جامعه به جهت دریافت پیام، نشانه‌ها را در قالب قراردهای فرهنگی می‌آموزند. بازنمایی تصویری از طریق نظام زبانی بصری در طول تاریخ ایده‌ها و باورهایی از تمام امور، نظیر جنسیت و هویت را پدید آورده است و جامعه آن‌ها را فرا گرفته است. هنرمندان پست‌مدرن که همواره در پی ساختارشکنی و آشنایی‌زُدایی هستند، در آثار خود به نقد باور‌های طبیعی‌سازی شده‌در جامعه، از طریق بازنماییِ هنجارشکن و نامتعارف، می پردازند. در این پژوهش خودنگاره‌های عکاسان پست‌مدرن که توسط دال‌های بصری، قراردادهای از پیش‌تعیین شده‌ی هویت و جنسیت را به چالش کشیدند، مورد توجه قرار گرفته و با اتکا به دیدگاه اُمبرتو اِکو تحلیل شده است. هدف از این کار کشف لایه‌های معنایی و وجوه اشتراکِ آثار و واسازی ایماژهای مسلط هویت و جنسیت در عصر حاضر است. نمونه مورد مطالعه، خودنگاره‌های سه عکاس پست‌مدرنِ زن، سیندی شرمن، کلود کائون و جیلیان ورینگ می‌باشد. نتایج نشان می دهد که خوانش عکس غالباً امری بین الاذهانی است و کیفیت خوانش به حلقه خوانندگان وابسته است. به علاوه، فهم متن همواره نوعی غیرطبیعی‌سازی آن است. نتایج همچنین بیانگر آن است که آثار مورد بحث صرفاُ ارجاع به خود نبوده و در آن‌ها از رمزگانی بهره برده شده که بر جنسیت‌زده بودن نحوه بکارگیری نشانه‌ها در بازنمایی زن تأکید دارد.

کد مقاله 50106
تعداد بازدید 23

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397