عنوان | بازنمایی الگوهای مسلط فرهنگی بر جامعه زنان در سینمای عباس کیارستمی مبتنی بر نشانهشناسی بارت |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 170-145 |
کلید واژه | زن در سینما زنان در فیلم سینمایی فرهنگ سینمای ایران زن در سینمای ایران تصویر زن در سینمای ایران بازنمایی بازنمایی رسانهای الگوهای فرهنگی فیلمهای سینمایی ایران فیلم سینمایی جامعه زنان عباس کیارستمی نشانهشناسی بارت فیلم سینمایی شیرین فیلم سینمایی گزارش فیلم سینمایی ده |
چکیده |
این مطالعه درصدد است به بررسی زن در سینمای کیارستمی در دوره های مختلف تاریخی و اجتماعی بپردازد تا الگوهای فرهنگی مسلط شده بر جامعه زنان را کشف و بازنمایی کند. در بر همین اساس، سه فیلم سـینمایی شیرین، گزارش و ده، به عنوان میدان و نمونه مطالعه بر اساس روش نمونه گیری هدفمنـد انتخاب شده اند. چارچوب نظری این مطالعه مبتنی بر نظریه بازنمایی اسـت و از روش تحلیل نشانه شناختی بارت برای تحلیل و تفسیر داده ها استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، از آنجا که قدرت به طور تاریخی، اجتماعی و نمـادین در دست مردان است، بنابراین مفاهیم و مقولات فرهنگی بـر اسـاس نظـام مردانـه تعریف شده و مفاهیمی ذاتاً غالب اند. این مفاهیم و مقولات در (فیلم گزارش)، در سوژه هایی منفعل و خـشونت پـذیر برساخته شده، در (فیلم شیرین) ناتوان و البته قابـل اسـتفاده در برخـی مواقع بـه نفـع شرایط مردانه و در (فیلم ده)، وابسته به تصمیمات و ترجیحات جامعه مردان، بازنمایی شده اند که در واقع، زنان را دارای هویتی تابع و غیر مستقل معرفی میکند. به این ترتیب، زنان برای پیشرفت و تغییر در زندگی خود نه تنها بـا موانـع سـاختاری و اجتماعی روبرو هستند، بلکه ساختار نظام مردسالاری همچون وجدان در اعمـاق ذهن و اندیشه آنها جای گرفته و حتی در زمـان عـدم حـضور خـود نیـز پیـام قدرتمندی برای زنان می فرستد و به آنها یادآوری میکند کـه طبـق دسـتورات عمل کنند. |
کد مقاله | 50100 |
تعداد بازدید | 15 |
|