عنوان | مصرف نمایشی کالاهای لاکچری در زندگی روزمره زنان مرفه شهر سنندج |
تعداد صفحات | 41 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات فرهنگی ایران (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 81-41 |
کلید واژه | زنانگی منزلت زن سنندج منزلت زندگی روزمره زنان شهر سنندج مصرف نمایشی مصرف کالا زنان طبقه مرفه زندگی زنان کالای لاکچری |
چکیده |
موضوع مصرف کالاهای لاکچری، و اینکه چرا مصرفکنندگان به مصرف کالاهای لاکچری روی میآورند، موضوع پژوهش از منظر رشتههای مختلف بوده است. هدف اصلی این مقاله کندوکاوی کیفی، به شیوهٔ نظریهٔ زمینهای، در شیوههای مصرف نمایشی کالاهای لاکچری در زنان اقشار مرفه در شهر سنندج است. با 21 نفر از زنان اقشار مرفه سنندج در سه محلهٔ «شالمان»، «صفری» و «مبارکآباد» مصاحبه عمیق فردی به عمل آمد. دادهها با استفاده از فرایند کدگذاری تحلیل و در قالب پنج مقولهٔ شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شدند. مقولهٔ هسته برساخت و نمایش نوعی زنانگیِ فرادست است که به گواهی دادهها تماماً از فرایند مصرف لاکچری تغذیه میکند. زنان مرفه با اتخاذ دو طیف راهبرد هم در جهت برساخت نوعی زنانگی شبهاشرافی و هم بازتولید منزلت فرادستشان نسبت به زنان دیگر اقشار اجتماعی دست به مصرف لاکچری میپردازند. مصرف کالاهای لاکچری، در زندگی آنها پیامدهایی دارد که غالباً از جنس تقویت خصایل شبهاشرافی نظیر تفاخر، فضلفروشی، نجیبنمایی، ادعای اصالت و افتخار به تبار خانوادگی است. آنها به دیگران القابی مثل نوکیسه و نااصیل میدهند. با دیگران روابط درونگروهی محدود دارند، اغلب در معاشرتهای خانوادگیشان گزینشی و محتاطانه عمل میکنند و نوعی خودانگارهٔ زنانهٔ دیگریپرهیز دارند. آنها درست بهمانند زنان نجیب دربارهای اشرافی هنوز دنیا را به «ما» و «آنها» تقسیم میکنند. «آنها» همان دیگران فرودستاند و «ما» نیز نوعی خودِ زنانهٔ متناسب با منش اشرافی است. |
کد مقاله | 50094 |
تعداد بازدید | 23 |
|