• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش‌های زندگی و مدیریت در گرمخانه‌های زنان بی‌خانمان در شهر تهران
تعداد صفحات 39
نویسنده مریم ایثاری
مشخصات نشریه  پژوهش انحرافات و مسائل اجتماعی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی پیاپی 8
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 39-1
کلید واژه تهران  طرد اجتماعی  زنان شهر تهران  زنان بی خانمان   بی‌خانمانی  شهرداری تهران  طرد زنان  افراد بی‌خانمان  گرمخانه  سیاست‌های انضباطی  
چکیده بی­ خانمانی، معلول زنجیره ­ای از مسائل ساختاری است. در این میان حکمرانی شهری در بسیاری از شهرهای جهان به ارائه خدمات حمایتی برای کاهش آسیب‌های این گروه از افراد مبادرت می ­کند. در تهرانِ معاصر نیز سابقۀ ارائۀ خدمات به افراد بی­ خانمان قابل ردیابی است. بر این اساس ارزیابی سیاست­ های کاهش آسیب نظیر اقامتگاه‌های موقت که در قالب گرمخانه یا مددسرا شناخته می­ شود، امری ضروری است. یافته­ های این پژوهش که از طریق مصاحبه کیفی عمیق و مشاهده ­های میدانی از چهار گرمخانه زنان شهر تهران انجام شده است نشان می­ دهد که گرمخانه­ ها به موازات ارائه خدمات گوناگون به زنان بی­ سرپناه، بهنجارسازی آنها را نیز صورت می­دهد. سیاست ­های انضباطی رایج در گرمخانه­ ها که در بسیاری از موارد در ضدیت با سبک زندگی افراد بی­ خانمان قرار دارد، سبب‌ساز مجموعه­ ای از چالش­ ها و منازعات قدرت می­ گردد و خود در فرایندی پارادوکسیکال می­تواند به جای ادغام زنان بی­ خانمان سبب­ ساز طرد آنها شود. در این میان سیاست شهرداری تهران مبنی بر برون­سپاری ارائۀ خدمات اجتماعی در حوزۀ بی­ خانمانی به بخش خصوصی، منجر به بی­ ثبات­ کاری و تولید نارضایتی در میان کارکنان وابسته به شرکت­ های پیمان­کاری شاغل در گرمخانه ­ها شده است که این امر خود به تشدید منازعات و چالش­ ها در داخل مددسراها دامن زده است. یافته­ ها در مجموع نشان می­دهد که گرمخانه­ های زنان با گستره­ ای از چالش­ ها در حوزه ­های گوناگون نظیر خدمات­ دهی به مددجویان، چالش­ های فراسازمانی، وضعیت شغلی پرسنل، چالش­ های فضای اجتماعی، چالش ­های مدیریتی و چالش‌های مرتبط با قشربندی مددجویان دست به گریبان است. در انتها راهکارهایی در راستای ارتقای کیفیت خدمات­ دهی در گرمخانه­ ها ارائه شده است.

کد مقاله 50083
تعداد بازدید 11

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397