عنوان | مطالعه تطبیقی برنامههای تربیت جنسی کودکان دوره ابتدایی یونسکو، هلند و انگلستان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای کیفی در علوم رفتاری - دانشگاه بیرجند سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 12-1 |
کلید واژه | انگلستان تربیت جنسی آموزش جنسی هلند کودکان دبستانی دانشآموزان دوره ابتدایی بررسی تطبیقی دوره ابتدایی یونسکو برنامههای تربیتی تربیت جنسی کودکان |
چکیده |
بسیاری از کشورهای جهان برای جلوگیری از مشکلات جنسی به تهیۀ برنامۀ مدون تربیت جنسی پرداختهاند. در ایران هنوز برنامهای در زمینۀ تربیت جنسی تدوین نشده است. از این رو پژوهش حاضر به مقایسۀ مولفههای دانش، نگرش و مهارت دورۀ ابتدایی سه برنامۀ تربیت جنسی یونسکو، هلند و انگلیس پرداخته است تا زمینۀ پژوهشهای لازم برای دیگر پژوهشگران در جهت تدوین برنامۀ تربیت جنسی برای ایران فراهم شود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ کیفی از نوع تطبیقی است. جامعۀ آماری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻛلیۀ برنامههای تربیت جنسی موجود در دنیا بود که سه برنامۀ یونسکو، هلند و انگلستان به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش براساس سه مولفۀ دانش، نگرش و مهارت مورد مقایسه و تفاوتهای آن مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش جرج بردی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین اهداف برنامههای تربیت جنسی یونسکو و هلند در دورۀ ابتدایی داشتن دانش، نگرش و مهارت لازم جهت برقراری ارتباط صحیح و سالم با خود، خانواده و جامعه و احترام به حقوق خود و دیگران و همچنین آمادگی برای بلوغ میباشد. در مقابل برنامۀ تربیت جنسی انگلستان در دورۀ ابتدایی بیشتر بر اعتماد به نفس برای ارتباط و آمادگی برای بلوغ تاکید میکند. نتایج نشان دادند که تربیت جنسی امری است که باید قبل از رسیدن به بلوغ آغاز شود و با توجه به وابسته به فرهنگ بودن آن، نیاز به یک برنامۀ رسمی و متناسب با فرهنگ، جنسیت و سن جهت جلوگیری از نهادینه شدن اطلاعات، ارزشها و مهارتهای غلط در افراد جامعه احساس میشود. بنابراین لازم است متخصصان تعلیم و تربیت در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند. |
کد مقاله | 50013 |
تعداد بازدید | 9 |
|