عنوان | تطورات مفهومی تعلیم و تربیت و نسبت آن با مقاومتها در برابر مدارس نوین دخترانه |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جنسیت و خانواده (مصوب حوزوی) سال 12 شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 186-151 |
کلید واژه | مدارس دخترانه ایران آموزش دختران تاریخچه مدارس دخترانه تعلیم و تربیت قاجار مقاومت تأسیس مدارس دخترانه نظام آموزشی اصلاحات دوره قاجار ایران عصر قاجاریان نظام آموزشی ایران تاریخ قاجار مدارس نوین تاریخ مفهومی تعلیم و تربیت دختران آموزش مدرن تطور معنایی |
چکیده |
جامعه ایران در عصر قاجار وارد مرحله جدیدی از تغییر و تحول شد که با دورههای گذشته، تفاوت چشمگیری داشت. مواجهه با تجدد، نظامهای آموزشی پیشین ایران را به چالش کشید و زمینه ورود آموزش مدرن به ایران را نیز فراهم کرد. اگرچه تاریخ تحولات تعلیم و تربیت دختران در ایران از زوایای گوناگونی بررسی شده است، ما در این تحقیق با توصیف گزارش های رسمی، اسناد حقوقی، جراید، نامه ها و با تحلیل داده های تاریخی به روش تاریخ مفهومی به دنبال بررسی تطورات مفهوم تعلیم و تربیت و اثرات آن بر نظام آموزش دختران هستیم تا داوری منصفانه تری نیز درباره مقاومت ها در برابر مدارس نوین دخترانه داشته باشیم. تا پیش از ورود تجدد به ایران، منظور از تعلیم و تربیت، برنامه ریزی و فعالیت محاسبهشده به منظور کشف استعدادهای فرد در راستای رسیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی بوده است؛ اما در زمان تأسیس مدارس نوین، تعلیم و تربیت به معنای تجددگرایی، مدرنیزاسیون، دین زدگی و سنت گریزی دچار تطور معنایی شده است. طبق این دگردیسی معنایی، مدارس نوین دخترانه به دنبال ایجاد هویت غربی در دختران ایرانی بوده اند. بررسی تاریخ مفهومی تعلیم و تربیت نشاندهنده این واقعیت است که مخالفان مدارس نوین دخترانه با وجود اینکه عزم و تلاشی برای اصلاح تعلیم و تربیت دختران نداشتند، نه با علم آموزی دختران مشکلی داشتند و نه به دلیل منافع شخصی با این مدارس مخالفت کرده اند؛ بلکه با توجه و حساسیت به تغییر مفهومی تعلیم و تربیت، در برابر تأسیس و گسترش مدارس نوین دخترانه مقاومت میکردند و از اهداف بانیان مدارس نوین دخترانه آگاه بودند. این مقاومت ها نشان دهنده این نکته است که مخالفان و علمای دین نگران دینزدایی، سنت ستیزی و ایجاد هویت کاملاً غربی در مدارس نوین دخترانه بودهاند. |
کد مقاله | 49941 |
تعداد بازدید | 23 |
|