ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تطورات مفهومی تعلیم و تربیت و نسبت آن با مقاومت‌ها در برابر مدارس نوین دخترانه
تعداد صفحات 36
نویسنده زینب تاجیک
مشخصات نشریه  مطالعات جنسیت و خانواده (مصوب حوزوی) سال 12 شماره 1 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 186-151
کلید واژه مدارس دخترانه  ایران  آموزش دختران  تاریخچه مدارس دخترانه  تعلیم و تربیت  قاجار  مقاومت  تأسیس مدارس دخترانه  نظام آموزشی  اصلاحات دوره قاجار  ایران عصر قاجاریان  نظام آموزشی ایران  تاریخ قاجار  مدارس نوین  تاریخ مفهومی  تعلیم و تربیت دختران  آموزش مدرن  تطور معنایی  
چکیده جامعه ایران در عصر قاجار وارد مرحله جدیدی از تغییر و تحول شد که با دوره‌های گذشته، تفاوت چشمگیری داشت. مواجهه با تجدد، نظام‌های آموزشی پیشین ایران را به چالش کشید و زمینه ورود آموزش مدرن به ایران را نیز فراهم کرد. اگرچه تاریخ تحولات تعلیم و تربیت دختران در ایران از زوایای گوناگونی بررسی شده است، ما در این تحقیق با توصیف گزارش­ های رسمی، اسناد حقوقی، جراید، نامه­ ها و با تحلیل داده­ های تاریخی به روش تاریخ مفهومی به دنبال بررسی تطورات مفهوم تعلیم و تربیت و اثرات آن بر نظام آموزش دختران هستیم تا داوری منصفانه ­تری نیز درباره مقاومت­ ها در برابر مدارس نوین دخترانه داشته باشیم. تا پیش از ورود تجدد به ایران، منظور از تعلیم و تربیت، برنامه­ ریزی و فعالیت محاسبه‌شده به منظور کشف استعدادهای فرد در راستای رسیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی بوده است؛ اما در زمان تأسیس مدارس نوین، تعلیم و تربیت به معنای تجددگرایی، مدرنیزاسیون، دین­ زدگی و سنت ­گریزی دچار تطور معنایی شده است. طبق این دگردیسی معنایی، مدارس نوین دخترانه به دنبال ایجاد هویت غربی در دختران ایرانی بوده ­اند. بررسی تاریخ مفهومی تعلیم و تربیت نشان‌دهنده این واقعیت است که مخالفان مدارس نوین دخترانه با وجود اینکه عزم و تلاشی برای اصلاح تعلیم و تربیت دختران نداشتند، نه با علم ­آموزی دختران مشکلی داشتند و نه به دلیل منافع شخصی با این مدارس مخالفت کرده ­اند؛ بلکه با توجه و حساسیت به تغییر مفهومی تعلیم و تربیت، در برابر تأسیس و گسترش مدارس نوین دخترانه مقاومت می­کردند و از اهداف بانیان مدارس نوین دخترانه آگاه بودند. این مقاومت­ ها نشان­ دهنده این نکته است که مخالفان و علمای دین نگران دین‌زدایی، سنت­ ستیزی و ایجاد هویت کاملاً غربی در مدارس نوین دخترانه بوده‌اند.

کد مقاله 49941
تعداد بازدید 23

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397