عنوان | الهیات فمینیستی به مثابه جامعهشناسی الهیات از دیدگاه رزماری رادفورد روتر |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جنسیت و خانواده سال 12 شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 74-45 |
کلید واژه | الهیات فمینیستی جامعهشناسی الهیات الهیات کلاسیک رزماری رادفورد روتر |
چکیده |
الهیات به مثابه جامعه شناسی را در دو معنا می توان استعمال کرد؛ معنای نخست به معنای توازی الهیات و جامعه شناسی در هسته معنایی رهایی بخشی است؛ بدین معنا که الهیات فمینیستی به عنوان الهیات رهایی از ظلم، طبقه، مردسالاری و تبعیض، نوعی جامعه شناسی انتقادی با رسالت رهایی بخشی محسوب میگردد که از دریچه الهیات به دنبال رهایی جامعه و بخش طردشده آن یعنی زنان می باشد. معنای دوم، اشاره به رویکرد انتقادی الهیات فمینسیتی نسبت به الهیات کلاسیک از مسیر نقدِ ساز و کار برآمدن آن است. الهیات فمینیستی در این نقادی به زمینه مندی الهیات سنتی اشاره می نماید و به بررسی تأثیر بافتار معرفتی و ساختار تاریخی در شکل گیری امری تکینه می پردازد تا نشان دهد چگونه با فاصله گرفتن از زمینه ها و بافت ها، امر تاریخی، فراموش شده اما امر انتزاعی همچنان باقی می ماند. الهیات فمینیستی به دنبال آنست تا نشان دهد این روند در خصوص بسیاری از باورها و آموزه های دینی رخ داده است و آن را بر حوزه جنسیت تطبیق می دهد. فهم یک الهیات و نقد آن بر اساس زمینه های آن نوعی چرخش از الهیات به جامعه شناسی خواهد بود. روتر الهیات خود را به معنای دوم و نوعی جامعه شناسی معرفی می کند و به دنبال آن است تا با استخراج مکانیسم ساخت قدرت، ساز و کارهای طرد زنان در الهیات را به دست آورد. او در تفاوت با مری دیلی الهیدان رادیکال پسامسیحی، متن و تاریخ روایت شده مسیحی را معتبر اما دستخوش تاریخ و بافت میداند. روتر با اشاره به سیر تاریخی و اجتماعیِ برآمدن این تراث و توضیح شکل گیری فهم و باور بر اساس آنها، بیان میکند هرچند این امور در ساخت الهیات سنتی موثر بوده است، اما اصالت نداشته و قابل اصلاح و بازسازی است. او برای این اصلاح به قرائنی از مسیحیتِ دست نخورده اشاره میکند و با دوگانه ای به نام "مسیحیت اولیه" و "مسیحیت پیروان بعد عیسی"، سعی در پاکسازی اراده الهی و روح نبوی مسیح از این انحرافات دارد. |
کد مقاله | 49938 |
تعداد بازدید | 49 |
|