عنوان | تأثیر فرزندآوری بر میزان مشارکت زنان متأهل در بازار کار ایران |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت و بهداشت (مصوب وزارت بهداشت) سال 15 شماره 2 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 261-247 |
کلید واژه | مشارکت زنان بازار کار فرزندآوری اشتغال زنان زنان در بازار کار اشتغال زنان در ایران نرخ مشارکت زنان زنان متأهل زنان شهری میزان مشارکت اجتماعی اشتغال زنان متأهل بازار کار ایران اشتغال زنان شهری روش پروبیت پروبیت با متغیر ابزاری |
چکیده |
زمینه و هدف: فرزندآوری یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر میزان مشارکت زنان در بازار کار است و مورد انتظار است که با کاهش فرزندآوری و افزایش تحصیلات زنان میزان مشارکت زنان افزایش یابد، اما این رابطه در کشورها متفاوت بوده است؛ لذا هدف اصلی این مطالعه تأثیر فرزندآوری بر میزان مشارکت زنان متأهل خانوار شهری ایران است. روش کار: مطالعه توصیفی- تحلیلی و کاربردی حاضر بهصورت مقطعی در سطح ملی با روش های پروبیت و پروبیت با متغیر ابزاری در نرمافزار Stata-16 در سال 1402 انجام شد. حجم نمونه 16969 خانوار شهری ایران بود که اطلاعات آنها از بخش های مختلف پرسشنامه استاندارد هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران استخراج شد. یافته ها: متغیر فرزندآوری برای کل حجم نمونه ضریب منفی برابر با 28/2- داشت اما ضرایب فرزندآوری اول، دوم به ترتیب برابر با 20/2 و 17/2 بود. افزایش دستمزد پدر، درآمد خانوار، تحصیلات پدر، سن مادر و همچنین داشتن خانه شخصی، داشتن فرزند کمتر از ۲ سال و سالمند بالای ۶۰ سال منجر به کاهش احتمال مشارکت زنان در بازار کار ایران شد. نتیجهگیری: فرزندآوری سوم به بعد باعث کاهش میزان مشارکت زنان شد اما فرزندآوری اول و دوم منجر به افزایش میزان مشارکت زنان گردید لذا این دغدغه که فرزندآوری زنان منجر به کاهش میزان اشتغال آنان در بازار کار میشود تا فرزندآوری دوم در ایران وجود ندارد لذا اتخاذ سیاستهایی برای افزایش فرزندآوری برای دستیابی به این مهم پیشنهاد میشود. |
کد مقاله | 49879 |
تعداد بازدید | 28 |
|