عنوان | اثربخشی آموزش حل مسئله بر جهتگیری زندگی، عاطفه مثبت و منفی و درماندگی آموختهشده زوجین ناسازگار: طرح شبه آزمایشی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشکی اراک (رهآورد دانش) شماره 6 پیاپی 166 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1402 |
محدوده صفحات | 24-15 |
کلید واژه | ناسازگاری زناشویی حل مسئله ناسازگاری زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زوجهای ناسازگار سازگاری زناشویی عواطف مثبت آموزش مهارت حل مسئله زوجین دارای تعارض زناشویی قائم شهر (شهرستان) تعارض زناشویی خوش بینی عواطف منفی جهتگیری زندگی درماندگی آموخته شده |
چکیده |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر جهت گیری زندگی، عاطفه مثبت و منفی و درماندگی آموختهشده در زوجین ناسازگار شهرستان قائمشهر انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح تحقیق شبه آزمایشی با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرستان قائمشهر در سال 1401 بود. 30 زوج بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای آموزش حل مسئله را دریافت کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جهتگیری زندگی (شییر و کارور، 1994)، عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) و درماندگی آموختهشده (کوینلس و نیلسون، 1988) در دو مرحله قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه (آزمایش و کنترل) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد آموزش حل مسئله موجب بهبود خوشبینی در جهتگیری زندگی، افزایش عاطفه مثبت و کاهش درماندگی آموختهشده در گروه آزمایششده است (05/0 = p). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، در حوزه درمان و مشاوره زوجین ناسازگار، آموزش حل مسئله در جهت سازگاری زوجین و حل تعارضات آنها؛ بسیار کارآمد و نویدبخش به نظر میرسد. |
کد مقاله | 49861 |
تعداد بازدید | 28 |
|