عنوان | تأثیر مداخلات آموزش عصب روانشناختی خانواده محور بر ناسازگاریهای زناشویی و نظمجویی شناختی هیجانی مراجعین متأهل وابسته به مواد مخدر |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 140 |
تاریخ انتشار | آبان - 1403 |
محدوده صفحات | 1807-1791 |
کلید واژه | اعتیاد معتاد مواد مخدر خانواده معتاد ناسازگاری زناشویی وابستگی به مواد مخدر سمنان نظمجویی شناختی هيجان معتادان مرد برنامه عصب روانشناختی خانواده محور |
چکیده |
زمینه: یکی از مشکلات رایج در خانواده معتادان، ناسازگاری زناشویی و نظمجویی شناختی-هیجانی است. یکی از درمان های مؤثر برای ناسازگاری زناشویی و نظمجویی شناختی-هیجانی، آموزش عصب روانشناختی خانواده محور است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخلات آموزش عصب روانشناختی خانواده محور بر ناسازگاریهای زناشویی و نظم جویی شناختی-هیجانی مراجعین متأهل وابسته به مواد مخدر بود. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی مراجعان مرد متأهل وابسته به مواد مخدر بستری در بخش اعصاب و روان بیمارستان کوثر سمنان در فاصله زمانی سال 1401 تا 1402 بودند، که با درنظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج و روش در دسترس تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد ناسازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و نظم جویی شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار ) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) با استفاده از نرمافزار SPSS24 و EXCEL انجام شد (05/0 > p). یافتهها: مداخلات آموزش عصب روانشناختی خانواده محور بر ناسازگاریهای زناشویی و نظم جویی شناختی-هیجانی مراجعین متأهل وابسته به مواد مخدر تأثیر دارد (05/0 > p). نتیجهگیری: نتایج نشانگر اهمیت بخشیدن به آموزشهای مبتنی بر علوم روانشناختی و عصبشناسی در حوزه خانواده و ارتقاء ارتباطات زناشویی و مهارتهای نظمجویی شناختی-هیجانی در این گروه از افراد میباشد. این مداخلات نه تنها به بهبود روابط خانوادگی و زناشویی کمک میکنند بلکه به افزایش تواناییهای مقابله با مشکلات مرتبط با وابستگی به مواد مخدر نیز کمک مینمایند. |
کد مقاله | 49787 |
تعداد بازدید | 19 |
|