عنوان | رابطه بین هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی با کیفیت روابط زناشویی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 71 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 25-13 |
کلید واژه | روابط زناشویی زنان دانشجو هوش هیجانی دانشجویان زن متأهل کیفیت رابطه زناشویی هوش فرهنگی هوش اجتماعی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل |
چکیده |
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی با کیفیت روابط زناشویی بود. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند از میان دانشجویان رشتههای مختلف مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شدند که بعد از کنارگذاشتن پرسشنامههای مخدوش درنهایت 140 پرسشنامه تحلیل شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، هوش هیجانی ونگ و لاو (2002) و کیفیت روابط زناشویی باسبی و همکاران (1995) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی باکیفیت روابط زناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد 20 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی را متغیرهای پیشبین به طور مشترک تبیین میکنند، بطوریکه متغیرهای هوش اجتماعی، هوش هیجانی و هوش فرهنگی به ترتیب به طور مثبت و معنیداری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیشبینی کردند. همینطور تقریبا 32 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی توسط مؤلفه های متغیرهای پیش بین بطور مشترک تبیین شد، بطوریکه مؤلفه های استفاده از احساسات، ارزیابی خود ادراکی، آگاهی اجتماعی، تنظیم احساسات و راهبرد فراشناختی توانستند به ترتیب به طور مثبت و معنی داری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیش بینی کنند. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت هوش اجتماعی، فرهنگی و هیجانی در کیفیت روابط زناشویی دانشجویان زن متاهل تاکید می ورزد. |
کد مقاله | 49721 |
تعداد بازدید | 30 |
|