عنوان | تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 235-224 |
کلید واژه | تجربه زیسته تنظیم هیجانی مشکلات روانی والدین اصفهان مشکلات روانشناختی تجارب مادران طلاق اختلال روانی مادر مشکلات تنظیم هیجانی زنان در آستانه طلاق طلاق مادر |
چکیده |
زمینه و هدف: بررسیها نشان میدهد که والدین در شرف جدایی دارای مشکلات روانشناختی از جمله دشواری در تنظیم هیجانی هستند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری در تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی انجام گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین مادران در شرف جدایی، ارجاع شده از طرف دادگاه به مراکز مشاوره طرف قرارداد با دادگستری اصفهان در 6 ماه اول سال 1401 با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 مادر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گماری شدند. گروه آزمایش، 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی (گراتز و رومر، 2004) بود. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از روش تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در مرحله پسآزمون بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (05/0 > P) و نیز نتایج مرحله پیگیری هم نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری در تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی تأثیر مثبتی دارد (05/0 > P). نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری در تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی اثربخش بود، لذا بهرهگیری از این رویکرد آموزشی و درمانی جهت کمک به بهداشت و سلامت روانی افراد در آستانه جدایی (طلاق) توصیه میگردد. |
کد مقاله | 49710 |
تعداد بازدید | 58 |
|