عنوان | روابط علی ساختاری ذهن آگاهی و سواد عاطفی با صمیمیت زناشویی بواسطه ابرازگری عاطفی و تنظیم هیجان |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 219-207 |
کلید واژه | دانشجویان متأهل تنظیم هیجانی رابطه علی صمیمیت زناشویی ذهن آگاهی روابط ساختاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه تبریز دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز سواد عاطفی ابرازگری عاطفی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعیین روابط علی_ساختاری ذهن آگاهی و سواد عاطفی با صمیمیت زناشویی بواسطه ابرازگری عاطفی و تنظیم هیجان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان متاهل دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل میدادند (6000 = N) که حداقل از زندگی مشترک و زناشویی آنها 2 سال سپری شده بود. از این جامعه، تعداد 384 زوج به شیوه هدفمند انتخاب و جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه صمیمیت زناشویی بروک و بوتمن، مقیاس کارکردهای روانشناختی خانواده ایرانی (IFPFS)، پرسشنامه ذهنآگاهی کنتاکی، پرسشنامه ابرازگری عاطفی کینگ و امونز (EEQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد اثر مستقیم ذهنآگاهی، سواد عاطفی، ابرازگری عاطفی و تنظیم هیجان بر صمیمیت زناشویی معنیدار است و ابرازگری عاطفی و تنظیم هیجان قادرند رابطه ذهنآگاهی و سواد عاطفی با صمیمیت زناشویی را میانجیگری کنند (0/05 > p). مبتنی بر یافتهها، میتوان بیان داشت افزایش سواد عاطفی و مهارتهای ذهنآگاهی قادرند در بهبود تنظیم هیجان و ابرازگری عاطفی زوجین تأثیر گذارده و به افزایش صمیمیت زناشویی منتهی گردد. |
کد مقاله | 49705 |
تعداد بازدید | 8 |
|