عنوان | نقش تعدیلگر جنسیت در رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با نگرش به خودکشی در دانشجویان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 165-157 |
کلید واژه | خودکشی دانشجویان دختر حمایت اجتماعی حمایت اجتماعی ادراک شده دانشجویان پسر دانشگاه شهید بهشتی نگرش دانشجویان دانشجویان کارشناسی حمایت ادراک شده نگرش به خودکشی تجارب حمایتی |
چکیده |
این پژوهش با هدف آزمودن مدل علّی تعدیلگری جنسیت در رابطه ادراک از تجارب حمایتی با نگرش به خودکشی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، از جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 217 مشارکتکننده (108 پسر و 109 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به لینک پاسخ به سوالهای بسته سنجش، پاسخ دادند. مشارکتکنندگان به مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زمیت، دالم، زمیت و فارلی، 1988) و پرسشنامه خودکشی نوجوانان (کارز و مولر، 1984) پاسخ دادند. به منظور آزمون مدل علّی اثرات تعدیلگرِ از روش آماری تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی، استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیونی سلسلهمراتبی نشان داد در حالی که هر یک از متغیرهای منابع تجارب حمایتی و جنسیت به تفکیک از نظر آماری، به طور معناداری، نگرش به خودکشی را پیشبینی کردند، وزنهای رگرسیونی مربوط به مسیرِ تعاملیِ منابع حمایتی و جنسیت، در پیشبینی نگرش به خودکشی، از نظر آماری، معنادار نبود. در مجموع، نتایج این پژوهش شواهد مضاعفی را در دفاع از مشخصههای کارکردی فراجنسیتیِ تجارب حمایتی در بافتارِ رفتارهای خودآسیبزا در بین دانشجویان، فراهم کرد. در این پژوهش، نتایج موافق با دیگر قطعات اطلاعاتی نشان داد که ادراک از تجارب حمایتی از طریق بهبود در منابع مقابلهای دانشجویان دختر و پسر، آنها را به طریقی یکسان، در برابر رجوع به گزینشهایی خودآسیبرسان، ایمن میکند. |
کد مقاله | 49704 |
تعداد بازدید | 12 |
|