عنوان
|
تأثیر برنامه آموزش والدگری مثبت بر سلامت روانی و رضامندی زناشویی مادران دارای کودک اختلال یادگیری ویژه |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
شهروز نعمتی - محمد باردل - ناهید محمدی - مهرناز جبلی آده - نسرین حیدرپور |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 4 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
92-77 |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی اختلال یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی برنامه والدگري مثبت سلامت روانی خوی (شهرستان) دانشآموزان پایه ششم اختلال یادگیری ویژه سلامت روان مادر آموزش والدگری مثبت والدگری مثبت رضایت زناشویی مادران
|
چکیده
|
پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش والدگری مثبت بر سلامت روانی و رضامندی زناشویی مادران دارای کودک اختلال یادگیری ویژه پایه ششم ابتدایی اجرا شد. طرح پژوهشی استفادهشده در این تحقیق، یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز اختلال یادگیری شهرستان خوی بود. آزمودنیهای این پژوهش 24 نفر (12 آزمودنی گروه کنترل و 12 آزمودنی گروه آزمایش) از مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه سلامت روانی و رضامندی زناشویی استفاده شد. بسته آموزشی برنامه والدگری مثبت در 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد و در گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. نتایج تحلیل کواریانس دادهها نشان دادند برنامه والدگری مثبت تأثیر برتر معنیدار بر سلامت روانی دارد. همچنین، نشان دادند برنامه والدگری مثبت تأثیر برتر معنیدار بر رضامندی زناشویی دارد. با توجه به اثربخشی والدگری مثبت بر سلامت روانی و رضامندی زناشویی اجرای آن بر در جلسات آموزش خانواده مداری پیشنهاد میشود.
|