عنوان | نقش الگوهای ارتباطی خانواده و ترتیب تولد در پیش بینی حالات هویتی نوجوانان |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1403 |
محدوده صفحات | 88-81 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | هویت دختران نوجوان دانشآموزان دختر جهتگیری ارتباطی گفت و شنود الگوی ارتباطی همدان دانشآموزان دختر دبیرستانی ترتیب تولد هویت آشفته هویت پیشرفته جهتگیری ارتباطی همنوایی وضعیت هویتی هویت نوجوانان الگوی ارتباطی خانواده دانشآموزان نوجوان هویت دختران حالات هویت دانشآموزان پایه نهم هویت زودرس هویت تعویقی |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش به بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و ترتیب تولد در وضعیت هویت نوجوانان پرداخته است. روش کار: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه نهم شهر همدان در سال تحصیلی 97-1396 بود. 90 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه الگوی ارتباط خانواده ریچی و فیتزپاتریک و پرسشنامه وضعیت هویت بنیون و آدامز بود. داده ها را با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل کردیم. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین الگوی ارتباطی گفت و شنود و هویت پیشرفت، رابطه مثبت و معنادار و با هویتهای آشفته، زودرس و تعویقی رابطه منفی وجود دارد (05/0 > P). الگوی ارتباطی همنوایی با هویت های زودرس و آشفته رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0 P < ). ترتیب تولد نیز با هویت تعویقی رابطه مثبت و معناداری داشت (05/0 P < ) و الگوی همنوایی نقش مثبت و معناداری در پیشبینی هویت آشفته (01/0 P < ) و هویت زودرس (05/0 P < ) دارد. ترتیب تولد تنها نقش مهمی در پیشبینی هویت تعویقی دارد (01/0 P < ). نتیجهگیری: به نظر میرسد الگوهای ارتباطی خانواده و ترتیب تولد میتواند وضعیتهای هویتی نوجوانان را پیشبینی کند. |
کد مقاله | 49674 |
تعداد بازدید | 18 |
|