عنوان | طراحی مدل عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (مصوب وزارت علوم) پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 124-111 |
کلید واژه | مدارس دخترانه تبعیض جنسیتی دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی مدارس متوسطه دانشآموزان دبیرستانی سمنان تحلیل مضمون طراحی مدل عوامل مدیریتی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی می باشد. رویکرد پژوهش کیفی و جامعةآماری این پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت آموزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم را داشتند؛ این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه تبعیض جنسیتی در آموزشوپرورش به چاپ رسانده بودند. همچنین برخی مدیران و معلمان زن که در مورد موضوع پژوهش علاقهمند بودند. روش: بهمنظور شناسایی این افراد (خبرگان و اساتید) از روش نمونه گیری هدفمند و در مورد مدیران و معلمان زن، از روش گلوله برفی استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 17 نفر (11 استاد و 6 مدیر و معلم) بهعنوان نمونه مشخص شد. جهت بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. از نرمافزار Max QDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل و کدگذاری مصاحبه های انجامشده استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که 6 مؤلفه کلی عوامل مدیریتی، نگرش مدیران آموزشو پرورش، نگرش جامعه، نگرش فردی، نگرش خانواده و قوانین کلان از عوامل مؤثر بر تبعیض های جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان می باشد. توجه به عوامل شناساییشده، می تواند راهگشای مناسبی برای رفع تبعیض های جنسیتی در مدارس دخترانه باشد. |
کد مقاله | 49622 |
تعداد بازدید | 30 |
|