عنوان | خوانش تطبیقی زنانهنویسی در رمان ذاکره الجسد نوشته احلام مستغانمی و هرس نوشته نسیم مرعشی براساس بعد زبانی نظریه الین شوالتر |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) سال 16 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 172-151 |
کلید واژه | رمان فارسی داستاننویسی زنان زن در رمانهای فارسی زن در آثار نویسندگان ادبیات داستانی نویسندگان زن شخصیتهای زن داستانها زن در رمانها زبان زنانه داستاننویسی معاصر نوشتار زنان الاین شوالتر داستانهای فارسی زن در داستانهای فارسی شخصیت زن در رمانها و داستانها زبان زنانه در ادبیات داستاننویسان معاصر ادبیات داستانی زنان داستان ایرانی الجزایر نوشتار زنانه رمان معاصر عربی زنانه نویسی احلام مستغانمی نویسندگان معاصر رمان معاصر رمان الجزایر رمان ذاکره الجسد زنان رماننویس رمان عربی رمان هرس آثار ادبی آثار ادبی زنان داستاننویسی جایگاه زن در رمانها و داستانها رمان معاصر فارسی ادبیات داستانی ایران داستاننویسی زنان ایرانی نویسندگان زن معاصر ایران داستان عربی رمان نویسان فارسی ادبیات داستانی معاصر فارسی |
چکیده |
در متن امروزه ایده ها و انگاره های فمینیستی، ابزار مناسبی برای بررسی میزان تأثیر رویکرد فمینیستی در ساختار اثر منتقد نامور آمریکایی سدۀ بیستم، این فرصت را برای نقد الین شوالتر ادبی است. در این میان، نظریه ابعاد چهارگانه نوشتار زنانه اثر فراهم می سازد و با اتکا بر آن می توان جایگاه زنان را در آثار ادبی نویسندگان زن و مرد شناخت. از این رو پژوهش حاضر با رویکرد آمریکایی در ادبیات تطبیقی و روش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر نظریة شوالتر، رمان ذاکرة الجسد از احلام مستغانمی (الجزایری) و رمان هرس از نسیم مرعشی (ایرانی) را برای نقد نوشتار زنانه برگزیده و آن را بر پایه بعد زبانی از ابعاد چهارگانه الین شوالتر مطالعه می کند تا میزان کاربرد مؤلفه های زبانی زنانه و تعلق هرکدام از آثار به سنت های نوشتاری مشخص و شناخته شود. مطابق دستاوردهای تحقیق، هردو نویسنده در کاربرد مؤلفه های زبانی مطابق قواعد نوشتار زنانه عمل کرده اند و با اطمینان خاطر و با تکیه بر استقلال زنانه به نگارش اثر پرداخته و در نتیجه گفتمان زنانگی را تقویت کرده اند. از جهت تفاوت، میزان کاربرد برخی از عناصر زنانه مانند پرداختن به رنگ واژه ها، جزئی نگری در رمان مرعشی بیش از رمان مستغانمی است؛ زیرا با اینکه در رمان مستغانمی شخصیت اصلی زن است، شخصیت های مرد داستان نیز حضور و نقش فعالی دارند، اما رمان مرعشی زنانه صرف است. در هر دو رمان نشانه های اندکی از تلاش زنان برای برون رفت از سنت فمینیسم و ورود به سنت مؤنث دیده می شود. |
کد مقاله | 49608 |
تعداد بازدید | 15 |
|