عنوان | کشاکش سنت و فمینیسم در عمان (مورد مطالعه: رمان الطواف حیث الجمر) |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 317-293 |
کلید واژه | هویت زنانه زن در ادبیات داستانی زن در آثار نویسندگان رمانهای زنانه ادبیات داستانی زن در آثار داستانی نقد فمینیستی نویسندگان زن شخصیتهای زن داستانها زن در رمانها فمینیسم در رمان شخصیت زن در رمانها و داستانها ادبیات داستانی زنان رمان معاصر عربی نویسندگان معاصر رمان معاصر زنان رماننویس رمان عربی عمان آثار داستانی رمان الطواف حیث الجمر بدریه الشحی |
چکیده |
کوششهای فکری زنان در کمتر از دویست سال گذشته چشماندازهای تازهای به روی دانش بشر گشوده و پرسشهای مهم بسیار به میان آورده است. اما تنوع و تضارب شگفتآور اندیشهها خود به سدی در برابر درک چندوچون آنها بدل شده است. نقد زنسالارانه (فمینیستی)، نقش زنان را در دو محور خالق اثر (زن در مقام نویسنده) و شخصیت خلقشده (چهرۀ ارائهشده از زن در آثار نویسندگان) بررسی میکند. رمان الطواف حیث الجمر اولین رمان زنانه در عمان بهشمار میرود و قهرمان داستانش در زندگی بهنوعی قربانی مردان (نظام مردسالاری سنتها و تعصبات) است. این رمان مدرنیستی به شیوۀ ساختارشکنانه در پی ایجاد تردید در تقابل دوگانۀ مرد-زن است. از این جهت، شخصیت زن داستان موقعیت و هویت زنانۀ خویش را محصول روابط اجتماعی تحمیلی مردسالار میداند که مردان و اقتدار مردانه آفریده است. در این پژوهش سه محور تقلید، اعتراض و خودیابی شخصیت اصلی رمان براساس روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مؤلفههایی همچون اعتراض، خودبیانگری، خشونت، سرکوب غریزۀ زنانه و تابوشکنی در این رمان بیشترین سهم را دارند و آن را جزو آثار فمینیستی قرار میدهند. هرچند رگههایی از ویژگیهای خودآگاهی نیز در این رمان به چشم میخورد، نویسنده با انتخاب انزوای قهرمان، او را از رسیدن به مرحلۀ چرخش به درون و خودیابی برای یافتن هویت فردی و به دور از هرگونه تقلید و اعتراض، محروم ساخته است. |
کد مقاله | 49598 |
تعداد بازدید | 10 |
|