ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تعدیل کنندگی ذهنی‌سازی در رابطه پذیرش طرد والدین با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان
تعداد صفحات 19
نویسنده مرضیه کیانی مروج - پریسا سیدموسوی - پوریا ولی‌زاده گلبرگ
مشخصات نشریه  خانواده پژوهی (مصوب وزارت علوم) سال 20 شماره 1 پیاپی 77
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 124-106
کلید واژه تهران  طرد والدینی  رفتارهای پرخطر  خطرپذیری  رفتار نوجوان  پذیرش والدین  گرایش به رفتارهای پرخطر  طرد پذیرش والدینی  کنش تأملی  ذهنی سازی  ظرفیت ذهنی سازی  
چکیده پژوهش حاضر به بررسی نقش پذیرش یا طرد والدین (به عنوان متغیر میان فردی) در کنار ذهنی‌سازی (به‌عنوان متغیر درون‌فردی) در بروز رفتار‌های پرخطر پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش‌آموزان 15 تا 18 سال ساکن شهر تهران بودند که با والدین خود زندگی می‌کردند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 310 نفر تعیین و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات فرم کوتاه پرسش­نامه طرد و پذیرش والدین (PARQ) مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS) و پرسش‌نامه کنش تأملی نوجوانان (RFQ) بوده است.داده‌ها پس از گرد‌آوری با استفاده از رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش از نقش تعدیل‌گر قطعیت ذهنی سازی با طرد پدر و مادر در بروز رفتار‌های پرخطر حمایت کرد و نشان داد که در سطوح بالای طرد والدینی (پدر یا مادر) افزایش قطعیت ذهنی‌سازی با بروز بیشتر رفتار‌های پرخطر همراه است؛ در حالی که در سطح پایین طرد والدینی این رابطه معکوس بوده و سطح پایین قطعیت ذهنی سازی منجر به سطح بالای رفتار پرخطر می‌شود.

کد مقاله 49587
تعداد بازدید 40

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397