عنوان | نقش تعدیل کنندگی ذهنیسازی در رابطه پذیرش طرد والدین با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 20 شماره 1 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 124-106 |
کلید واژه | تهران طرد والدینی رفتارهای پرخطر خطرپذیری رفتار نوجوان پذیرش والدین گرایش به رفتارهای پرخطر طرد پذیرش والدینی کنش تأملی ذهنی سازی ظرفیت ذهنی سازی |
چکیده |
پژوهش حاضر به بررسی نقش پذیرش یا طرد والدین (به عنوان متغیر میان فردی) در کنار ذهنیسازی (بهعنوان متغیر درونفردی) در بروز رفتارهای پرخطر پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان 15 تا 18 سال ساکن شهر تهران بودند که با والدین خود زندگی میکردند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 310 نفر تعیین و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات فرم کوتاه پرسشنامه طرد و پذیرش والدین (PARQ) مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS) و پرسشنامه کنش تأملی نوجوانان (RFQ) بوده است.دادهها پس از گردآوری با استفاده از رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش از نقش تعدیلگر قطعیت ذهنی سازی با طرد پدر و مادر در بروز رفتارهای پرخطر حمایت کرد و نشان داد که در سطوح بالای طرد والدینی (پدر یا مادر) افزایش قطعیت ذهنیسازی با بروز بیشتر رفتارهای پرخطر همراه است؛ در حالی که در سطح پایین طرد والدینی این رابطه معکوس بوده و سطح پایین قطعیت ذهنی سازی منجر به سطح بالای رفتار پرخطر میشود. |
کد مقاله | 49587 |
تعداد بازدید | 21 |
|